Andorra la Vella va ser ahir sens dubte la parròquia més disputada en aquestes eleccions comunals. La presència de quatre llistes, i el fet que no es veiés en principi un clar favorit, feia preveure una lluita aferrissada per endur-se el triomf, tal com va passar. A més, el component nacional que, es vulgui o no, tenien aquests comicis encara feia més incert quin podia ser el comportament de l’electorat. D’aquesta manera, tot i que DA+I va estar sempre al davant durant el recompte, va fer la sensació en alguns moments que dos dels seus contrincants, primer PS+I i després Cd’I+LdA, encara tenien alguna possibilitat d’acostar-se i arrabassar-li la victòria.

No va ser així finalment, i Demòcrates per Andorra (DA) es va imposar de manera contundent amb el 35,74% dels vots, i quedava demostrat que la seva estratègia d’anar sol a les eleccions ha estat tot un encert perquè li ha permès entrar a governar la capital del país. La candidata a cònsol major de DA+I, Conxita Marsol, es va mostrar disposada a treballar “de seguida” per la parròquia per donar-li l’impuls que no ha tingut durant la darrera legislatura, tal com havia avançat durant la campanya. Marsol va admetre, com ja havia fet al matí, que hi havia una gran incertesa sobre quin podia ser el resultat, com finalment va quedar patent, ja que només 300 vots separen la primera de la segona força més votada. Els demòcrates, segons va explicar Marsol, estaven convençuts que podien assolir la victòria perquè havien percebut durant el porta a porta una bona resposta dels electors.
El Partit Socialdemòcrata (PS) va quedar en segona posició en aquests comicis amb el 27,61% dels vots. Es posa de manifest, així doncs, que el tan preconitzat canvi per aquesta força encara haurà d’esperar i no sembla que sigui possible, en vista dels resultats, sense que hi hagi una unió de totes les forces progressistes. La candidata a cònsol major de PS+I, Dolors Carmona, va indicar que “ens hauria agradat un altre resultat, però no ha estat possible”, tot i que “surt un PS amb més força perquè hem guanyat en energia”. En aquest sentit, va anunciar que farà juntament amb la seva companya de llista Lídia Samarra “una oposició molt constructiva” i que espera disposar de tota la informació al Comú per participar activament en els assumptes que es tractin. Carmona va reiterar que està a favor de la unió de totes les forces progressistes, “però no a costa de diluir el PS” com es podia haver donat el cas si s’hagués constituït una plataforma sense sigles.
La gran perdedora d’ahir va ser sens dubte la candidatura encapçalada  Jordi Minguillón, Cd’I+LdA, que va quedar en tercera posició amb el 25,06% dels vots. Tot indica, així doncs, que els invents d’última hora no agraden als electors i que les dues formacions que integren aquesta coalició no han aconseguit sumar per mantenir-se al capdavant del Comú. L’encara cònsol major no ha tingut la tirada suficient sense la seva companya de files, Rosa Ferrer, tot i que aquesta va fer campanya de manera activa. Minguillón va parlar als militants quan encara faltava comptar un 11% dels vots i, després de felicitar els guanyadors a la parròquia i al conjunt del país, va reconèixer que “no ha pogut ser; una altra vegada serà”. “No ens n’hem sortit com pensàvem, però no passa res”, va afegir.  Per la seva banda, Ferrer es mostrava satisfeta de la campanya que havia portat a terme Cd’I, però admetia que potser no s’havia sabut explicat el pacte amb els liberals, al mateix temps que lamentava els atacs que, segons va dir, havia rebut al llarg de la darrera setmana. 
I la candidatura que s’ha situat en darrer lloc en aquestes eleccions comunals a Andorra la Vella és Sentit Comú (SDP+I), amb l’11,59% dels vots, un percentatge que no els permet tenir cap representant dins de la corporació. El candidat a cònsol major d’aquesta opció, Delfí Roca, va fer una “valoració positiva” del resultat tot i reconèixer que “no és bo”, ja que només els permet “fer política des de fora”. Roca va recordar que havien intentat configurar una “plataforma de redreçament oberta” a la capital, però no havia estat possible, tot i que és una fórmula que funciona com s’ha demostrat a Sant Julià de Lòria en aquests mateixos comicis. Roca es va mostrar preocupat per l’augment de l’abstenció, “que vol dir que molta gent encara no troba la seva opció”.
Per la seva banda, el president de Socialdemocràcia i Progrés (SDP), Jaume Bartumeu, va recordar davant els seus seguidors que “ha estat la primera vegada que ens presentàvem” i va avaluar com un èxit que hagin estat molts els joves que s’han sumat a la plataforma. 


Uns comicis que confirmen que hi ha una davallada en la participació

La baixa participació va ser la nota més destacable de les eleccions comunals a Andorra la Vella. La tendència a la reducció del nombre de votants ja es va començar a constatar en anteriors comicis, i ha continuat ara. D’aquesta manera, Andorra la Vella va assolir ahir el trist rècord de ser la parròquia que va registrar una participació menor: del 53,1%, enfront del 57,1% de les eleccions del 2011. A primera hora del matí, tot just obertes les portes del Centre de Congressos, ja hi havia algunes persones per votar: uns per aprofitar al màxim la jornada festiva amb els familiars i d’altres perquè havien d’anar a la feina aviat. Tot i així, s’intuïa que potser aquesta vegada seria menor el nombre de votants, ja que contràriament a altres cites no es van registrar cues de veritat fins després de la una. De fet, tots els candidats van advertir ahir, després de dipositar el seu vot, sobre el perill que l’abstenció fos important, i tots ells van voler animar els electors en les seves intervencions a exercir aquest dret. 
La primera d’arribar a votar, quan passaven pocs minuts de les onze del matí, va ser la candidata demòcrata Conxita Marsol, acompanyada de la seva filla i del número 2 de la llista de DA+I, Marc Pons. Marsol va manifestar que estava molt il·lusionada i que veia “moltes possibilitats” que la seva candidatura fos finalment la guanyadora. Igual que ja havia fet durant tota la campanya, Marsol va insistir també de nou que la parròquia necessita un “impuls” i s’ha de gestionar d’una altra manera. La prioritat, segons va afirmar, és la parròquia, tot i que va admetre també un cert component nacional en aquestes eleccions i va destacar la importància que per als demòcrates tindria la victòria a la capital. 
Un quart d’hora més tard es va presentar la número 1 de la llista de PS+I, Dolors Carmona, acompanyada de la seva família. La candidata socialdemòcrata va dir que tenia “molt bones vibracions” en relació al resultat que podia obtenir la seva formació, ja que la gent “vol un canvi”. Pel que fa a la possibilitat que hi hagués una participació baixa, Carmona va opinar que es podia entendre pel “ball de cadires” que hi ha hagut en aquestes eleccions, fet que ha pogut “desorientar” l’electorat. A les dotze va arribar per votar el candidat de Cd’I+LdA, Jordi Minguillón, acompanyat d’un dels seus néts, que va ser qui va dipositar la papereta. També anaven amb ell la ministra de Salut, Rosa Ferrer, i el conseller general Carles Jordana. Minguillón va dir que se sentia “content” i també “molt tranquil” per la feina feta per donar a conèixer el seu programa. I finalment, va ser el torn de Delfí Roca, de Sentit Comú, que igual que els seus rivals va aprofitar per animar els electors a votar. Segons va explicar Roca, la seva formació havia detectat durant el porta a porta que hi ha moltes persones “desencantades” amb els polítics.
Com en comicis anteriors, molts dels electors van aprofitar la jornada per saludar altres persones amb les quals feia temps que no parlaven. I un cop més, el càtering abundant que hi va haver durant tot el dia va ser molt agraït.