La proposició de llei qualificada de partits polítics elaborada pel grup parlamentari de Demòcrates per Andorra (DA) preveu que una de les fonts de finançament privat dels partits polítics seran les donacions de les persones físiques i jurídiques.

Les primeres podran fer donacions per un valor màxim anual de 6.000 euros i les segones tindran limitada l’aportació a un màxim anual de 12.000 euros.
El text, que va ser entrat a tràmit parlamentari el passat 31 de desembre, fixa també que no podran fer donacions als partits polítics les persones físiques o jurídiques que estiguin prestant  serveis o fent subministraments o obres per a alguna de les administracions públiques. A més, tampoc podran fer donacions les entitats públiques ni parapúbliques, ni les participades amb capital públic. En el mateix sentit, les persones físiques i jurídiques que hagin fet donacions als partits polítics durant el període d’un any anterior no podran contractar serveis o subministraments amb les administracions. Tampoc podran acceptar els partits polítics donacions anònimes i, en el cas que siguin dineràries, s’ingressaran en un compte obert amb aquesta finalitat exclusiva en una entitat financera en què constarà la identitat del donant, el seu domicili, la quantia donada i la data de la donació.
D’altra banda, els partits no podran acceptar donacions que provinguin de governs o entitats públiques estrangeres i facilitaran al Tribunal de Comptes la relació de les donacions rebudes, el qual farà públiques anualment al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA) les llistes amb aquesta informació.
A més de les donacions, els partits també disposaran d’altres fonts de finançament, com són les quotes dels seus afiliats i simpatitzants i dels seus càrrecs electes remunerats, els crèdits que puguin subscriure amb entitats financeres, el rendiment de les activitats que realitzin, el rendiment del patrimoni propi, les herències i llegats que rebin i la subvenció pública de representació. Aquesta última serà compatible amb els mitjans que el Consell General i els comuns posin a disposició dels grups parlamentaris i dels grups comunals. Pel que fa als crèdits, la proposició de llei determina que la condonació d’interessos o de capital o l’establiment de condicions favorables diferents de les ordinàries del mercat seran considerats com a donacions. De la mateixa manera, els llegats i herències seran consignats, amb la identificació dels béns rebuts i del transmetent, en la comptabilitat del partit, que no els podrà acceptar en cas que hi hagi estipulacions que condicionin la seva acció política.
Els partits tindran també fonts de finançament públic. Així, tindran dret a una subvenció de representació per sufragar les despeses electorals i el seu funcionament. La primera estarà regulada per la Llei qualificada de finançament electoral i la segona, per la proposició de llei qualificada de partits polítics. La subvenció per sufragar les despeses de funcionament s’establirà sobre la base de 150 euros per cada escó al Consell General, 30 euros per cada conseller als comuns i 5 euros per cada vot obtingut per la candidatura, ja sigui en circumscripció nacional o parroquial, i 5 euros per cada vot obtingut a les eleccions comunals. La llei obligarà els partits a portar una comptabilitat adequada i a presentar els comptes anuals, que fiscalitzarà el Tribunal de Comptes.
Les fonts de finançament dels partits és un dels aspectes més rellevants que regula la proposició de llei, tot i que no s’aborda exclusivament aquesta matèria. El Grup d’Estats contra la Corrupció del Consell d’Europa (Greco) va assenyalar  en el seu últim informe la mancança que suposa que encara no hi hagi una llei d’aquest tipus.

Les formacions s’hauran d’inscriure al Registre de Partits Polítics

La proposició de llei qualificada de partits polítics preveu la creació d’un Registre de Partits Polítics, amb la inscripció en el qual les formacions adquiriran personalitat jurídica. Aquest serà l’òrgan, dependent d’Interior i de caràcter públic, en què s’haurà de presentar la sol·licitud d’inscripció, acompanyada de l’acta fundacional i dels estatuts. La manca o defectes en la documentació o no preveure un funcionament democràtic seran les úniques causes per les quals es podrà denegar la inscripció en el registre d’un partit polític, així com els indicis d’il·licitud penal o la successió d’un partit dissolt judicialment. Les formacions actuals inscrites al Registre d’Associacions disposaran d’un termini de sis mesos per sol·licitar la inscripció, segons una disposició transitòria. L’última paraula en relació amb la inscripció correspon en tot cas a l’autoritat judicial. Els partits s’han regit fins ara per la normativa aplicable a les associacions, i ara la proposició de llei en concreta el règim de creació, organització i funcionament. La normativa deixa també clars quins són els drets i els deures dels membres dels partits, amb les garanties corresponents. D’altra banda, la suspensió i dissolució dels partits només podrà tenir lloc per decisió judicial, com determina la Constitució.

Infraccions i sancions
Els partits podran ser sancionats per l’incompliment de la normativa sobre donacions o comptabilitat. Hauran de pagar una multa des de 3.000 fins a 100.000 euros si s’infringeixen les obligacions comptables, no es remeten els comptes anuals al Tribunal de Comptes o no s’atenen els requeriments d’aquest organisme. Les infraccions consistents a rebre donacions privades per sobre de les quanties màximes o fer aportacions a les candidatures electorals per sobre dels límits se sancionaran amb una multa d’entre el doble i el triple de la quantia de la donació irregular. Finalment, la multa serà de 1.000 a 50.000 euros per altres vulneracions.

Finançament electoral
També s’introdueix un canvi a la Llei qualificada de finançament electoral. Així, la despesa electoral serà per una quantia màxima de 200.000 euros per a les eleccions al Consell General en la llista nacional i de 30.000 per a eleccions al Consell en les llistes parroquials o eleccions comunals, més 0,30 euros per cada persona inscrita al cens electoral de la circumscripció corresponent.

Modificació del codi penal
La proposició de llei modifica l’article 387 del Codi Penal. Així, s’estableix un càstig de pena de presó de tres mesos a tres anys i multa fins al triple de l’import rebut per a qui rebi finançament per a un partit polític contravenint el que estipula la llei de partits polítics i la llei de finançament electoral. També seran castigades amb pena de presó de tres mesos a tres anys i multa fins al triple de l’import donat les persones que facin donacions contravenint aquestes mateixes lleis.