La presidenta del Club d’Empresaris Portuguesos d’Andorra (CEPA), Patrícia Bragança, ha demanat al diputat de les comunitats portugueses i assumptes europeus, Carlos Gonçalves (PSD), que els tranquil·litzés en relació amb el conveni per evitar la doble imposició.

Els empresaris lusitans temen que l’absència d’un ambaixador andorrà amb seu a Portugal pot endarrerir la negociació. Segons Bragança, els empresaris portuguesos tenen “inquietud per obrir mercat”, i l’acord ajudaria a aquesta obertura.
Gonçalves va recollir la preocupació i, després d’exposar que Portugal ha de comptar amb els ciutadans que resideixen a l’estranger per sortir de la crisi i “recuperar la sobirania financera”, perduda en ser rescatats per la comunitat internacional, va assegurar que “mai les relacions havien estat tan bones”. Així, va assegurar que el CDI “va avançant a poc a poc” i que en qüestions de política internacional, i més concretament en l’àmbit tributari, no hi ha diferència entre els partits. Per tant, malgrat que puguin canviar els governs, la política exterior no variarà. En aquest punt, el cònsol honorari de Portugal a Andorra, José Manuel da Silva, va explicar que ja s’ha realitzat una primera reunió i s’està “treballant perquè es pugui fer en el termini de temps més breu possible”. Així, va confirmar el calendari exposat pel ministre de Finances, Jordi Cinca, que va preveure que es po­gués tancar abans de finals d’any.
A banda, el CEPA també va traslladar al diputat la preocupació pel conveni per a la seguretat social. Bragança va comentar que els empresaris consideren que s’hauria de modernitzar l’acord entre la CASS i el sistema de seguretat social portuguès per dotar-lo d’agilitat i assegurar les pensions de jubilació dels portuguesos residents a Andorra.
Així mateix, algun empresari ha demanat per la possibilitat d’establir un ajut per al retorn de l’emigrant, com fa Espanya amb els seus nacionals. Da Silva va afirmar que hi ha “un problema important”, perquè ja ha davallat considerablement la comunitat portuguesa –i dubta que arribin a 11.000, quan el juny passat ja només n’hi havia uns 11.700– i “de cara a l’estiu tindrem moltes baixes”. Segons el diputat, en el moment actual és una demanda que ni seria escoltada.
Els empresaris volen tenir un conseller proper, i així ho han fet arribar a Gonçalves. Aquest ha explicat, però, que s’està treballant en una nova llei del Consell de les Comunitats Portugueses.