Amb l’objectiu d’incentivar l’ús dels tràmits de l’Administració que ja es poden fer en línia, el Govern oferirà el certificat electrònic de ciutadà de franc durant tot l’any 2018, amb una validesa de tres anys.
Així ho van anunciar ahir el secretari d’Estat de Funció Pública i Reforma de l’Administració, Antoni Rodríguez, i el secretari general del Govern, Jordi Casadevall, que van precisar que des de la seva posada en marxa, a mitjans del 2016, i a un cost de 29 euros, només l’han adquirit uns 200 particulars.
Així, i en el marc de l’aposta per la modernització de l’Administració i els avenços en matèria d’Administració electrònica, el Govern ha decidit apostar pel certificat electrònic com a eina útil i amb garanties de seguretat en les relacions del ciutadà amb l’Administració, però també amb altres institucions o empreses.
I és que en els darrers anys han augmentat els serveis en línia prestats per l’Administració i també els serveis demandats pel ciutadà. De fet, l’any 2016 es van fer el 18% dels tràmits en línia, i el 2017 ja van arribar al 25% gràcies a l’increment de les possibilitats ofertes per l’Administració.
Per donar més garanties a l’usuari, el Govern ha decidit apostar per l’eina del certificat electrònic com a mecanisme d’identificació del ciutadà i de seguretat de la integritat del document.
Amb el certificat electrònic es poden fer tràmits en línia amb plenes garanties jurídiques i es poden signar documents electrònics amb la mateixa validesa legal que amb la signatura manuscrita i garantir, fins i tot, la data de la signatura.
D’una banda, l’usuari i contrasenya del certificat electrònic serviran per autenticar-se en múltiples plataformes de manera legal. D’altra banda, amb una clau específica per cada vegada, que es rep al telèfon mòbil, es poden signar documents electrònicament amb validesa jurídica.
Casadevall va destacar els avantatges que aporta el certificat electrònic per poder fer tràmits en línia. Es tracta d’una clau mestra que es podrà fer servir amb l’Administració i amb altres entitats, amb la clara voluntat que en un futur sigui una clau mestra útil amb multitud d’empreses i institucions.
Per la seva part, Rodríguez va precisar que l’autenticació a e-tràmits amb certificat electrònic es podrà fer a partir del mes d’abril per al portal tributari; a partir del juny també servirà per a l’espai empresa; i a partir del desembre, a l’espai ciutadà. A més, ara ja es pot fer el dipòsit de comptes amb el certificat electrònic, i a partir del mes d’abril es podrà fer també el certificat d’habitabilitat, al juliol, la reserva de nom comercial i, a l’octubre, l’obertura de comerç.