El consell de ministres va aprovar ahir els tres primers reglaments que es desprenen de la Llei de l’allotjament turístic. Es tracta del que regula la classificació dels habitatges d’ús turístic; el de funcionament del registre d’habitatges d’ús turístic (HUT) i d’empreses de gestió d’habitatges d’ús turístic (Eghut); i la modificació del reglament del Registre d’ocupació d’allotjaments turístics (ROAT). Respecte del primer, destaca el fet que s’ajorna la reputació en línia com a eina que permet guanyar o perdre estrelles, tal com va avançar el BonDia. Tot i així, el ministre de Turisme, Francesc Camp, va deixar clar que el fet que es posposi no vol dir que es desestimi. 
En aquest sentit, va recordar que en un primer moment s’havia plantejat que per a la classificació dels apartaments es tindrien en compte els equipaments i també la valoració que fan els clients a les plataformes de contractació per internet, com ara Booking. A l’hora d’aplicar-ho, però, s’ha constatat que molt pocs apartaments tenen informació fiable en aquestes plataformes (contràriament al que passa amb els hotels) –molt sovint es contracten a través d’empreses gestores, agències de viatges o de turoperadors– i, a més, és difícil identificar de quin pis es tracta. És per aquest motiu que s’ha optat perquè, durant el primer any des de l’entrada en vigor del reglament, la classificació només es basarà en els equipaments. A la fi d’aquest termini, i tenint en compte que tots els HUT han de tenir un número de registre que permetrà identificar-los, s’analitzarà si ja hi ha suficient informació a les plataformes per introduir la reputació en línia. En el cas que això no es produís, Camp va dir que es buscaria un altre mecanisme, com pot ser el mistery guest o enquestes de satisfacció. Cal recordar que per als apartaments la classificació és optativa.
Camp també es va referir als coeficients que s’han establert per als edificis que acullen apartaments, un aspecte que ha estat criticat pel sector, i al fet que un immoble amb més del 75% dels habitatges per a ús turístic hagi de canviar l’ús de residencial a hoteler. El ministre va indicar que és complicat estimar el cost que pot tenir per al propietari aquest canvi d’ús, ja que dependrà de l’estructura, l’antiguitat o el número d’apartaments. Al mateix temps, va argumentar que part del creixement de l’oferta d’apartaments es deu al fet que “oferir aquest tipus d’allotjament ha estat força econòmic i, per això, moltes empreses s’hi han bolcat”. Ara, va dir, l’objectiu és equiparar la inversió necessària per habilitar un apartament a la d’un hotel o un càmping. Camp també va recordar que el reglament per a blocs d’apartaments turístics del 1998 ja deia que si es destinava el 100% a aquesta activitat calia canviar l’ús a hoteler. “Tornem a les bones pràctiques de fa 20 anys”, va concloure.
El ministre va explicar que els primers reglaments a aprovar-se han estat els relatius als apartaments perquè “són els més urgents” i va avançar que, en els propers tres mesos, es donarà el vistiplau a la resta. Camp va destacar que els textos que regulen els HUT i les empreses que els gestionen cerquen millorar el coneixement del sector (tenir un registre dels habitatges i de les empreses) per “acotar-lo millor” i facilitar la lluita contra l’intrusisme. Els reglaments també permetran millorar la qualitat dels equipaments dels apartaments i la seguretat, va dir, i fer que tinguin les mateixes obligacions i drets que els hotels. Els reglaments entraran en vigor el 3 de maig. Els apartaments tenen un any per registrar-se i les empreses gestores, tres mesos.