El Govern ha decidit no renovar, per ara, el decret que establia mesures per evitar contagis de Covid-19. Ara bé, sí que es manté vigent encara, i com a mínim fins a l’11 de juliol, la facultat per dictar-les. Així s'ha confirmat des de l’Executiu després que avui el BOPA publiqués el decret que prorroga aquesta facultat.
Segons es recull en el decret, l’última pròrroga acabava avui i malgrat que es reconeix que “l’anhel del ministeri de Justícia i Interior i del ministeri de Salut és retornar, tan aviat com sigui possible, a la situació prèvia a l’aparició de la Covid-19, sense que hi hagi la necessitat d’establir mesures excepcionals”, es remarca que actualment “encara hi ha una circulació alta de virus”. Per aquest motiu, es considera que els mesos vinents “cal seguir disposant de mecanismes que permetin establir mesures preventives i de control per minimitzar-ne la transmissió en cas que apareguin noves variants que puguin produir una malaltia més greu o que puguin escapar-se de la immunitat aconseguida gràcies a les vacunes”.
Per aquest motiu, el 5 d’abril es va demanar a la comissió permanent del Consell General una nova pròrroga de la facultat del Govern per establir restriccions durant un nou període de dos mesos, és a dir, fins a l’11 de juliol. Una petició que es va aprovar el 12 d’abril.
Malgrat que el decret publicat avui va ser aprovat pel Govern el 26 d’abril, la decisió de l’OMS de posar fi a l’emergència sanitària feta pública divendres passat ha comportat que per ara, l’Executiu hagi decidit no renovar les mesures de prevenció. Així, per ara no hi ha mesures vigents a seguir, però el Govern es reserva la potestat de dictar-ne si la situació canviés. Serà abans que s’esgoti aquesta última pròrroga, és a dir, abans de l’11 de juliol, que el nou Executiu haurà de decidir quins passos seguir i, en cas de voler tornar a renovar la pròrroga, haurà de portar-la a aprovació en el nou Consell General.
S’amplia el decret de sancions internacionals
El consell de ministres ha aprovat avui el Decret de mesures restrictives en relació amb el conflicte entre Ucraïna i Rússia per ampliar l’abast de les sancions dels Decrets anteriors. El Govern, alineant-se amb les sancions adoptades des de la Unió Europea, ha aprovat una modificació amb què s’afegeixen 242 persones físiques i 86 persones jurídiques. D’aquesta manera es dona cobertura legal a l’aplicació de sancions tant a particulars com a empreses perquè es puguin bloquejar els seus comptes o per impedir que tinguin operativa amb entitats financeres del país.
Aturada puntual d’alguns serveis digitals de l’Executiu
El departament de Sistemes d’Informació durà a terme una aturada tècnica per actualitzar el sistema que suporta la seu electrònica que afectarà alguns serveis digitals al ciutadà. Les actualitzacions començaran a les 22 hores d’avui i s’allargaran fins al 15 de maig (inclòs).
Els serveis que quedaran afectats per l’aturada són les gestions tributàries presencials i en línia, els tràmits de la nova seu electrònica i els relacionats amb cobraments de deutes i pagament d’ajuts. L’aturada puntual no afectarà cap termini legal.