Diari digital d'Andorra Bondia
El servei de Tràmits a l’edifici administratiu del Govern.
El servei de Tràmits a l’edifici administratiu del Govern.

El Govern preveu que el servei de Tràmits recuperi avui la normalitat


Escrit per: 
M.S.C. / P.G. / Foto: Jonathan Gil

El Govern preveu que avui es pugui recuperar la normalitat en els tràmits que des de dilluns van quedar afectats per una incidència informàtica. És per això que durant la jornada, en previsió d’un increment de l’afluència d’usuaris, s’allargarà l’horari d’atenció al públic al servei de Tràmits i al servei d’Immigració fins a les 18 hores i demà fins a les 16.30 hores. Així mateix, per compensar les molèsties, s’aplicarà una gratuïtat de fins a 50 euros per a tots els tràmits que es facin durant aquesta setmana.
El ministre Portaveu, Jordi Cinca, va explicar que la incidència es va focalitzar en un servidor proveïdor d’informació i de tota l’operativa del servei de Tràmits. A més, va afectar parcialment el servei de Duana (només va tenir impacte en els tràmits de declaració d’exportació simplificada) i els tràmits en línia entre els quals hi ha el portal de l’Agència Tributària (els tràmits presencials es van poder fer amb normalitat). El Govern va explicar que l’equip de l’àrea d’operacions del departament de Sistemes d’Informació, amb el suport de dues empreses externes, va estar treballant ininterrompudament des que es va detectar la incidència. En un primer moment es va intentar recuperar el servidor afectat, però finalment es va optar per reconstruir un nou servidor. Això no ha suposat en cap cas la pèrdua d’informació. Les causes de l’errada informàtica (que es va produir diumenge) es desconeixen, però està descartat que el motiu sigui cap atac o aspecte extern, segons van assegurar des del Govern. 
L’executiu va posar en relleu que el servidor afectat té un abast molt important pel que fa als tràmits de l’administració i és per això que des de dilluns i fins ahir no es va poder fer cap gestió. En concret, el ministre Portaveu va destacar que l’afectació a la Duana va ser “molt limitada”, i la recepció de mercaderies es va poder fer amb normalitat. El servei gestiona aproximadament 2.500 declaracions diàries d’importació i exportació. La majoria d’aquestes es van poder tramitar, va dir Cinca. Així, només 150 declaracions d’exportacions simplificades van resultar afectades fins dimarts (incloent-hi dimecres, la xifra podria pujar a 225). Aquestes exportacions estan relacionades amb el comerç en línia. 
El ministre Portaveu va destacar que durant els tres dies en què l’administració va patir aquesta incidència informàtica es va informar els administrats que es desplaçaven als diferents serveis per a la realització d’algun tràmit. A més, es donava l’opció de deixar la documentació per poder-la gestionar un cop el sistema es restituís sense afectar l’administrat, tot i que alguns usuaris van preferir tornar-se a desplaçar quan el servei es recuperés. També es va donar resposta a les consultes dels administrats que es van rebre a través del correu electrònic.

Comptables
Un dels tràmits de l’administració general afectats per la incidència informàtica va ser la presentació de les declaracions de l’IGI (impost general indirecte), que totes les empreses, menys les que estan exemptes, han de presentar abans del 31 de gener. 
El portaveu de l’associació de comptables, Miquel Calsina, va explicar ahir que tot i que encara queden dies és a partir d’ara quan les empreses ja han rebut totes les factures per començar a fer les declaracions i presentar-les. El proper dilluns els comptables tenen previst reunir-se amb el Govern i segurament proposaran que es prorrogui la presentació d’aquestes declaracions per tenir-hi temps. Calsina a més critica que des del Govern no se’ls hagi informat correctament. “A més si es fa via web en lloc de comunicar per aquest canal que hi ha una incidència, l’usuari es troba que és desconegut i entra tres cops i es bloqueja”, comenta Calsina.
El portaveu dels comptables critica que tant al gener com al juliol, quan hi ha gruixos de feina per presentar declaracions de diversos impostos, es donen casos de bloqueig del sistema. Tot i això, Calsina remarca que “encara no s’havia donat mai una incidència tan gran” de tres dies sencers.

Govern
Tràmits
servei
recuperi
avui
normalitat
Número de vots: 17
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic