El Govern va voler reiterar ahir la voluntat de tirar endavant determinats projectes importants que té sobre la taula tornant a exposar el calendari de prioritats que tenen marcat per als mesos vinents.

En aquest calendari de prioritats legislatives hi figura el projecte de llei de competència i protecció del consumidor; la modificació de la Llei de la CASS, que es treballa de manera paral·lela al text que ha de fixar un impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF); la consolidació del marc fiscal i el complement de jubilació dels funcionaris. Segons va exposar el ministre portaveu, Jordi Cinca, el consell de ministres va tractar ahir aquest calendari i va palesar que “no hi ha cap dubte que els compromisos de les grans reformes es mantenen”.
D’aquesta manera, pel que fa a la Llei de la CASS i al text que ha de regular l’IRPF, la intenció és poder presentar els textos a principis del proper període de sessions del Consell General perquè puguin estar aprovats de cara al juny. Cinca va reiterar que aquest treball es porta a terme de manera conjunta ja que el que es pretén és que no hi hagi un nivell de pressió fiscal “exagerat”. Tot i que no va voler avançar cap detall sobre la reforma de la CASS o de l’IRPF, sí que va recordar les línies polítiques que regularan aquest impost, i que són, essencialment, que se situï en un 10% perquè justifiqui “l’esforç” de posar-lo en marxa i el que hauran de fer els ciutadans i alhora sigui un model homologable a l’exterior. També hi ha la possibilitat que sigui progressiu.
Quant a la CASS, Cinca va recordar que el Govern està avaluant tots els escenaris possibles perquè, d’una banda, els dèficits de la branca general “siguin assumibles” i, de l’altra, es pugui allargar al màxim la durada de les reserves del fons de jubilació. Sobre aquest aspecte va concloure que no es comunicarà cap detall fins que no estigui totalment definit per “no generar pors i angoixes” entre la població.

Complement de jubilació
Respecte al complement de jubilació dels funcionaris, Cinca va destacar que la intenció és poder-lo tenir tancat a finals d’any per poder definir el projecte de llei del nou complement. En aquest sentit va exposar que “no aportarà res” allargar el procés de negociació i que per això la intenció és poder “accelerar” i tancar un acord abans de fi d’any.
Cinca va recordar que amb els representants de l’administració general, la justícia i l’ensenyament ja s’han començat aquestes negociacions, ja que les condicions són les mateixes per a tots ells. Espera que amb la resposta que puguin donar aquests col·lectius es pugui fer una altra ronda de trobades i tancar la qüestió en un termini de deu dies, segons Cinca, i llavors es començaria la feina amb els representants dels cossos especials. Així espera, en els pròxims dies, tancar el calendari de trobades i va remarcar que l’important no és quan comencin les negociacions, sinó que un cop encetades “es vagi de pressa”. Va reiterar, a més a més, que la reforma de la funció pública s’abordarà l’any vinent.
Sobre el text de competència i protecció del consumidor, va posar en relleu que s’entrarà a tràmit properament. També es tramitarà en breu el projecte de llei de modificació de les bases de l’ordenament tributari i la llei de creació de l’agència fiscal.

D'altra banda, el Govern va aprovar ahir el reglament que regula els serveis de salut laboral. Aquesta normativa deriva de la Llei de la seguretat i salut en el treball i determina l’obligatorietat de les empreses de vetllar per la vigilància periòdica de l’estat de salut dels treballadors en funció dels riscos inherents a l’activitat laboral. Tal com va posar en relleu la cap d’àrea de Recursos Sanitaris del Govern, Cristina Vilanova, aquesta obligatorietat de les empreses entra en vigor l’abril de l’any que ve. Aquestes proves que hauran de passar els treballadors no sempre seran obligatòries, ja que l’obligatorietat només estarà lligada al fet que els treballadors facin activitats perilloses, insalubres o nocives pels elements, processos o substàncies que es manipulen; quan siguin menors de 18 anys i treballadors especialment sensibles; en el retorn al treball després de més de sis mesos de baixa i en tots aquells casos en què el seu estat de salut pugui ser un risc per a ell o altres.