Educació vol disposar d’un primer esborrany de la revisió dels marcs normatius sobre els quals es fonamenta el sistema educatiu andorrà a la fi del curs 2026-2027 per poder començar el curs següent amb la revisió dels programes i avançar així en l’actualització del sistema, que “no trencament”, ja que “l’ensenyament per competències es manté”.
Així ho van explicar ahir el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats Ladislau Baró, i el secretari d’Estat d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, en la compareixença davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura, Joventut i Esports, per informar els parlamentaris sobre l’inici del curs escolar i els objectius i línies de treball del ministeri per a aquest 2025-2026.
Baró, que va assegurar que la revisió “profunda” aportarà “una millora notable de la qualitat del sistema educatiu a tots els nivells”, va precisar que un cop tancada l’anàlisi del marc de competències professionals del cos educatiu es vol iniciar la reflexió sobre el marc curricular i el marc metodològic i psicopedagògic.
En aquesta línia, el ministre va destacar que “cal un esforç per clarificar i definir molt bé la competència” i “fugir de confusions terminològiques”, a la vegada que “definir molt bé les situacions d’aprenentatge”, ja que amb les competències transversals, tot i “estar molt ben definides”, és quan “comencen les complicacions”.
Baró, que va apuntar també que “el marc curricular s’hauria de fer més manejable per al professorat”, va remarcar que per fer bé aquesta tasca cal “desenvolupar molt bé el marc metodològic i psicopedagògic” i a la vegada “fer tot això tenint en compte el context de cada centre, i tots són diferents”. En aquesta línia, i aquí s’entraria en la reforma del marc d’organització de centre, el ministre va admetre que els equips directius i docents “tenen poc marge de maniobra” i que és necessari “una sèrie de polítiques públiques per fer efectiva aquesta autonomia de centre”.
I per a aquesta tasca, Baró i Bardina, que van deixar clar que tota aquesta reforma “no la podem fer sols”, van avançar que es treballarà en col·laboració amb l’OCDE per afrontar la reforma de tot aquest aspecte de governança i autonomia de centre, imprescindible per a l’eficàcia del model competencial.
Durant el repàs pels diferents departaments, Bardina va avançar que la plataforma de geolocalització dels vehicles que fan el transport escolar es posarà en marxa aquest gener vinent, una eina que permetrà una millor gestió de tot el sistema i que d’entrada facilitarà conèixer l’hora de sortida del bus, el punt del recorregut on es troba i fins i tot conèixer també de forma ràpida els alumnes que han pujat al bus.
En una segona fase, que Bardina va situar uns dos o tres mesos després, la voluntat del ministeri és que “la plataforma es pugui obrir també a les famílies”.
Quant a d’altres iniciatives, aquest curs s’ha de començar també a dissenyar el que serà la futura Escola d’oficis, projecte que es vol impulsar amb la col·laboració de les regions veïnes, i definir-ne els primers circuits, que en una primera etapa passarien per la fusteria, mecànica, electricitat i la construcció.
D’altra banda, i en el marc del pla de consolidació de places d’interins, Baró va anunciar per a aquest curs la convocatòria de 28 places de mobilitat interna.
Prudència amb el cas de la menor del María Moliner
El departament d’Educació està mirant de recopilar tota la informació possible del cas de la jove alumna de l’institut María Moliner que dilluns es va precipitar per un terraplè just davant del centre educatiu a la Margineda, un cas que s’investiga com un intent de suïcidi. “Ara parlem amb tots els departaments governamentals implicats, també amb la Consejería de Educación. Estem parlant d’un centre educatiu espanyol, estem recollint informació, i de moment ens mantenim en un perfil discret i prudent”, va destacar el titular de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró.