Tal com ja va fer amb els comptes del 2022, el grup parlamentari socialdemòcrata ha presentat una esmena al pressupost del 2023 per tal que bona part de la partida destinada a la construcció d’un recinte multifuncional es pugui destinar a la compra i rehabilitació d’habitatges i així disposar d’una bossa a preu assequible regulat.
Així s’ha explicat des de la formació socialdemòcrata, que ha presentat setze esmenes al Projecte de llei del pressupost per a l’exercici 2023 amb l’objectiu de “poder afrontar de manera efectiva els principals problemes que afecten el país”. D’aquesta manera, amb les esmenes, els parlamentaris del PS busquen que es pugui disposar de fons per poder dur a terme polítiques efectives d’habitatge, per fer front a la pèrdua de poder adquisitiu de les famílies i de competitivitat de les empreses i per dur a terme accions de calat en l’àmbit de la salut i, especialment, en el de la salut mental.
En el cas concret de la partida destinada al projecte de recinte multifuncional, els socialdemòcrates proposen reduir dels 460.000 als 100.000 euros i eliminar també els pluriennals previstos per a aquest projecte per tal de crear una partida de 360.000 euros i 450.000 euros en pluriennals per als anys 2024 i 2025 per a habitatge a preu assequible.
Encara de la mateixa partida, es proposa destinar 100.000 euros per a iniciar un centre residencial de salut mental, tal com preveu el Pla integral de salut mental i addiccions. I és que des de les files socialdemòcrates es considera necessari començar a treballar en la construcció d’un centre d’atenció a diferents condicions cròniques de salut mental i desplegar l’Acció 13 del Pisma sobre el model d’habitatge de salut mental amb l’objectiu de dissenyar un centre d’atenció a diferents condicions cròniques de salut mental que conjumini diverses modalitats residencials i de suport per donar resposta a les trenta-dues persones adultes que avui en dia estan en centres de llarga estada fora d’Andorra. Concretament es tractaria de places residencials, hospital de nit per a pernoctacions puntuals amb activitats rehabilitadores, pisos assistencials amb suport i pisos de transició de les persones ateses cap a les llars ordinàries.
A la vegada, des de la formació es considera necessari disposar d’un pla de retorn personalitzat per a cada una d’aquestes persones que són fora el país i establir els recursos necessaris per atendre-les al Principat, i també donar solució a les disset persones en edat adulta amb trastorn mental sever que necessiten pernoctar en pensions o hotels.
També en l’àmbit de la salut, els consellers socialdemòcrates han presentat una esmena per destinar la partida prevista per a l‘Oficina Covid al Pla oncològic nacional i al Pla nacional contra les drogodependències, ja que es considera necessari disposar de més recursos per a aquests programes de prevenció i vigilància de la salut, sobretot perquè les dades indiquen un augment dels problemes relacionats amb les drogodependències, especialment entre la població més jove. I pel que fa al càncer, es considera “inajornable” comptar amb el registre de càncer poblacional per al proper 2023.
D’altra banda, tal com ja van avançar, els socialdemòcrates presenten una esmena a fi que les retribucions dels càrrecs polítics del Govern s’actualitzin d’acord amb el que s’acabi establint per al personal del sector privat. I, en la mateixa línia, esmenen l’article 22 per tal que les prestacions econòmiques que paga la CASS també es revaloritzin segons aquest índex quan aquestes suposin dues vegades o més el salari mínim. Per a les que es trobin per sota aquest llindar es proposa mantenir la revalorització segons l’IPC.
També amb un impacte en el poder adquisitiu de les famílies i petits empresaris, el grup parlamentari socialdemòcrata ha presentat una esmena perquè la transferència de gairebé 7,5 milions d’euros d’Andorra Telecom al Govern es traslladi a una reducció de les tarifes, particularment per a famílies i petits empresaris.
Amb l’objectiu de dotar de més transparència la gestió del Fons Verd així com per conèixer la tipologia d’ingressos i com i on es destinen els recursos, presenten una esmena per tal que el Govern elabori un informe públic sobre l’estat i la tipologia d’ingressos i despeses del fons amb una freqüència anual.
Els socialdemòcrates volen també modificar la partida destinada al projecte d’Arxiu Nacional al Rosaleda perquè s’estudiïn altres ubicacions més idònies per a un equipament que veuen “necessari”, però no al lloc previst “on hi ha un risc previsible d’humitats i inundacions per la seva proximitat al riu i la presència d’aigües freàtiques a la zona”.
Finalment, es proposa suprimir les partides per incorporar nous especialistes en mercats i inversió al Fons de reserva de jubilació, ja que “la major part d’aquest l’estan gestionant assessors externs”, i per incorporar nous tècnics a l’Autoritat Financera Andorrana per a la supervisió d’actius digitals ja que “la llei no preveu en cap cas que aquests tinguin un origen i una naturalesa financera”. També es vol suprimir l’increment de la partida per a assessoraments vinculats a la intervenció de BPA ja que es considera que avui hi ha pocs clients que no hagin recuperat els diners o amb els actius bloquejats.