Diari digital d'Andorra Bondia
Les parlamentàries del PS Susanna Vela i Judith Salazar van presentar una proposta d’acord que vol garantir la llibertat d’expressió.
Les parlamentàries del PS Susanna Vela i Judith Salazar van presentar una proposta d’acord que vol garantir la llibertat d’expressió.

El PS vol un pla anual de publicitat institucional i “criteris objectius”


Escrit per: 
M. S. / Foto: PS

Arran de la demanda d’informació sobre la inversió en publicitat del Govern i dels criteris seguits a l’hora d’assignar les campanyes a un mitjà o l’altre, i que la resposta de l’Executiu no els “acabés de convèncer” per la “manca de criteris objectius”, el grup parlamentari socialdemòcrata ha presentat a Sindicatura una proposta d’acord sobre la informació, els mitjans de comunicació i la publicitat institucional que, entre d’altres, encomana al Govern l’elaboració d’un pla anual de publicitat i comunicació institucional amb el detall de les campanyes, els mitjans que les difondran i el pressupost.

Així ho han explicat aquest matí les conselleres generals socialdemòcrates Judith Salazar i Susanna Vela, que han incidit en la “funció social” i de “servei públic” que fan els mitjans de comunicació, “també els privats”, i han mostrat la preocupació per la situació amb què es troben a conseqüència de la caiguda de la facturació publicitària arran de la crisi de la Covid-19 i també pel fet que Andorra tornés a perdre posicions en el darrer rànquing de llibertat de premsa de Reporters Sense Fronteres, que posava també novament de manifest el model “poc transparent”, “l’elevada influència del sector financer” i que “els mitjans estan subjectes a empreses privades, Govern i Església”.

Per tot plegat, els socialdemòcrates consideren que “cal objectivar” els criteris pels quals s’adjudica la publicitat institucional, ja que si “s’objectiven aquests paràmetres”, en certa manera, “s’assegura la llibertat de premsa així com la independència dels professionals”.

Perseguint els mateixos objectius i també el de garantir els llocs de treball dels mitjans, la proposta d’acord, que també “exigeix” al Govern la promoció i la garantia de la concurrència en les contractacions dels mitjans de comunicació i dels serveis de les agències de notícies i d’empreses del sector de la comunicació, planteja l’elaboració d’un pla d’ajudes i mesures adreçat als mitjans per compensar la caiguda d’inversió publicitària, unes ajudes que, com ha apuntat Vela, podrien passar per exempcions fiscals o la inclusió de la premsa impresa i digital en el Pla nacional de foment de la lectura, entre d’altres.

La proposta d’acord, però, va més enllà i també encomana al Govern la creació d’un organisme independent que assumeixi la supervisió de la informació i la publicitat que es difon a través dels mitjans així com que encarregui un estudi d’audiències, això sí “precisant-ne bé els paràmetres”, com ha remarcat Vela, que ha recordat que fa uns anys el CRES havia fet un estudi d’aquestes característiques i que havia generat controvèrsia.

Els socialdemòcrates proposen també l’actualització de la classificació d’activitats econòmiques per incloure els diferents perfils professionals lligats al món de la comunicació, definint-ne clarament les competències per mirar d’evitar d’aquesta manera possibles conflictes d’intrusisme.

Finalment, en la proposta d’acord s’encomana al Govern que tiri endavant un projecte de llei relatiu a la responsabilitat dels poders públics de promoure les condicions per garantir el dret a la informació, així com una modificació de la Llei de RTVA per democratitzar-ne el funcionament dels òrgans de gestió, assegurar-ne la pluralitat i fixar un sistema de finançament transparent. També es demana la recuperació del Consell Andorrà de l’Audiovisual.

PS
pla anual
publicitat institucional

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte