Hi haurà comissió d’enquesta per escatir les causes i circumstàncies de l’afer de les pensions d’invalidesa del grup 1, i es desenvoluparà per consens entre els grups parlamentaris, tot i que d’inici majoria i oposició havien presentat propostes diferents, però la negociació dels darrers dies ha permès acostar posicionaments i assolir acords via transaccions. Tothom ha cedit i al final els acords es prendran a partir del vot ponderat de la representació parlamentària, tal com volia Demòcrates, i s’inclou una menció a la responsabilitat dels fets, tal com volien Concòrdia, el Partit Socialdemòcrata (PS) i el conseller no adscrit, Víctor Pintos.

La comissió estarà integrada per tres membres del grup parlamentari demòcrata, dos de Concòrdia, un socialdemòcrata, un d’Andorra Endavant, un de Ciutadans Compromesos i Pintos, de manera que la majoria tindrà cinc representants i l’oposició quatre. Els consellers generals seran designats pels grups parlamentaris i es podran fer substituir per consellers del mateix grup.

Pel que fa a l’objecte i la finalitat, s’elaborarà un document de conclusions que aclareixi “de forma clara” les causes i circumstàncies, “amb aclariment dels fets que puguin ser susceptibles de responsabilitat”. La comissió examinarà la documentació relacionada, en podrà sol·licitar de complementària i farà comparèixer les persones que puguin aportar informació d’interès. També podrà convocar especialistes o tècnics externs de forma puntual.

Les compareixences seran públiques, tot i que es podrà acordar per consens fer-ne de privades en cas de càrrecs públics o persones sense vinculació amb la CASS. Les deliberacions seran privades i les conclusions es debatran al Consell General. El termini per cloure els treballs s’estableix en tres mesos inicials, ampliable per terminis addicionals de tres mesos.

Un cop constituïda, es farà un pla de treball i el llistat dels compareixents, que podrà ser modificat i que començarà pels representants de la CASS. En tot cas, haurà de comparèixer qualsevol persona de dos grups parlamentaris o un grup i el conseller no adscrit que considerin oportú. Per últim, el president serà un conseller socialdemòcrata i el president suplent, de Demòcrates.

En el capítol de reaccions, el president del grup parlamentari demòcrata, Jordi Jordana, ha lamentat que “la voluntat de consens hi podria haver estat des del principi, però celebro que hàgim superat aquesta fase”. En aquest sentit, Judith Casal (PS) ha volgut agrair la “generositat”, ja que “tots hem fet renúncies per arribar a un consens”.

Per part de Concòrdia, Cerni Escalé ha precisat que “no correspon la responsabilitat penal, però si hi ha indicis la cambra tindrà l’obligació de portar-ho a la fiscalia”. A més, “és acceptable que DA tingui majoria, però calien garanties per arribar fins al fons i perquè tothom hi tingui veu”. Per part de Carine Montaner (AE), que finalment ha votat a favor de la proposta, ha assegurat que “no tenim res en contra d’aquesta comissió, però no estem per la ponderació, ja que tots els grups hauríem de tenir el mateix pes”.

Deu pensionistes presenten al·legacions a la regularització
Un total de deu pensionistes d’invalidesa del grup 1 que han començat el procés de regularització després que hagin estat requerits per la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) per l’afer del sobrepagament han presentat al·legacions, segons ha confirmat avui la parapública. Aquestes al·legacions són tractades pel gabinet jurídic de la CASS i l’àrea de pensions. Si s’accepta l’al·legació, es modifica l’import, i si no s’accepta, es manté, tot i que en els dos casos es comunica a l’assegurat.

El procés de regularització ha afectat 244 persones, que van ser convocades entre el 20 de febrer i l’1 de març. A hores d’ara, cinc d’aquests pensionistes no s’han localitzat i s’ha publicat al BOPA la convocatòria, mentre que set han demanat suport de l’assistent social destacada pel departament d’Afers Socials. Els casos que no els variarà la pensió al març se’ls comunicarà que a partir de l’abril el càlcul serà automàtic.