Les reaccions a la sessió d'avui al Consell General s'han centrat en el capítol de les responsabilitats en diversos àmbits. El president del grup parlamentari de Concòrdia, el més actiu durant la comissió d’enquesta, ha denunciat el fet que des del 2021 es coneixien les irregularitats. Sobre les responsabilitats polítiques, ha afirmat que “crec que és prematur definir-les”, ja que durant la comissió “entendrem quin era el coneixement del Govern de les actuacions”.

Des de les files de la majoria, el president del grup parlamentari demòcrata, Jordi Jordana, ha reiterat la paraula “prematur” per escatir responsabilitats, tot i que “això és una comissió legislativa”, així que “podem aclarir els fets”, però “les responsabilitats correspondran als òrgans que pertoquin”, i a partir d’aquí “veure per quina via s’han d’exigir”. Sobre la sessió d'avui, l'ha considerat “positiva, transparent i objectiva”, tot i que “una altra cosa és la manca de control, que xoca, però és el que hi ha”.

Per un altre costat, també ha intervingut Pere Baró, com a representant del Partit Socialdemòcrata (PS). “No és normal i tampoc professional que falti tanta documentació i que tot es fes el dia a dia, de manera que s’hauran de depurar responsabilitats perquè aquí hi ha un problema, tot i que ara és precipitat perquè ens calen les conclusions”, ha afirmat. A més, en la compareixença “ens han sorgit més dubtes que no pas respostes, ja que és tot tant rocambolesc que no saps ni per on agafar-ho”.

Per la seva banda, el president del consell d’administració, Marc Galabert, ha destacat que “les dues vies d’investigació que estan obertes, la fiscalia i la comissió d’enquesta, són bones per determinar aquestes responsabilitats”, tot i que “per part nostra, hem vist que hi ha períodes de prescripció que hem d’atendre i que no ens permeten anar més enllà”.

La CASS lamenta falta de pressupost per contractar personal
Amb la situació exposada avui durant la presentació de l’informe forènsic sobre el sobrepagament de pensions, la CASS ha explicat que s’està adaptant l’organigrama amb l’objectiu que es pugui millorar la gestió, amb canvis de responsabilitats. A més, s’han detectat mancances de personal “imprescindibles” per no disposar de pressupost el 2024, de manera que s’ha d’esperar a l’aprovació del de 2025 i posteriors concursos externs i interns. Segons els responsables de la parapública, també s’haurà de contractar suport extern per revisar els procediments interns i contemplar feines que es poden externalitzar.

“Tenim reptes de simplificació, digitalització i de bretxa digital, i els hem d’afrontar de forma global, cosa que seria més fàcil si no patíssim restriccions de pressupost”, ha afirmat el president del consell d’administració, Marc Galabert. Així, ha afegit, “disposem del full de ruta del que volem fer i per això hem de llançar un missatge de tranquil·litat, ja que tenim un procediment fiable, només ens fa falta un mapa de riscos”. Segons el director general, Josep Escoriza, “cal un canvi cultural, amb una mentalitat més moderna internament i en la relació amb l’exterior, però ens hem d’adaptar als requeriments”.

Pel que fa al període de regularització, s’han regularitzat 188 pensions d’invalidesa per un import de 49.671 euros. A més, s’han rebut un total d’onze al·legacions. En aquests moments, s’està revisant que el sistema funcioni correctament, ja que es procedirà a la revisió individual de les regularitzacions dels últims tres anys.