Actualment hi ha 400 embarcacions andorranes, una seixantena de les quals estan en alta mar i necessiten un sistema de comunicació en cas de rescat. Una dada que es va fer pública ahir en la presentació del conveni del Govern, Andorra Telecom i el Club Nàutic per a la posada en funcionament dels codis de comunicació marítims per a embarcacions esportives i d’esbarjo amb matrícula del Principat. El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va afirmar que aquesta xifra d’embarcacions remarca la necessitat d’aquest reglament per garantir la seguretat en cas d’emergència i donar més cobertura als tripulants de les embarcacions.
El nou conveni permet l’emissió de llicències per autoritzar estacions de ràdio en vaixells andorrans i l’ús de radiobalises marítimes amb distintiu andorrà dins del sistema internacional anomenat Cospas-Sarsat. Un sistema de comunicació per a situacions d’emergència, regulat per la Unió Internacional de Telecomunicacions. Tot i no ser un sistema obligatori, se’n recomana el seu ús.
L’entrada en funcionament de l’ús d’aquests codis neix de la falta d’un reglament propi com a Estat que fins ara depenia de les col·laboracions amb els països veïns, Espanya i França. Fins ara, les embarcacions andorranes havien de canviar la seva matrícula als països veïns o bé demanar una cessió extraordinària a aquestes administracions per poder tenir més cobertura mantenint la matrícula del Principat.
El nou reglament, ja publicat al BOPA, permet l’emissió d’aquestes llicències per autoritzar estacions de ràdio en vaixells andorrans i autoritza l’ús de radiobalises marítimes amb distintiu d’Andorra.

Registre i formació
Andorra Telecom és qui registra les dades dels usuaris d’aquestes embarcacions i el Club Nàutic d’Andorra oferirà una formació reglada i homologada per organismes internacionals sobre com funcionen aquests sistemes d’emergència. Tindrà un cost de 100 euros. El tresorer del Club Nàutic, David Rabella, va manifestar ahir en la signatura del conveni la seva “alegria ja que era una reivindicació històrica i aquest conveni marca un pas endavant cap a l’homologació internacional”.