Josefina Lladós és alcaldessa de Ribera d’Urgellet (Junts). Carlota Valls, regidora de Compromís a l’Ajuntament de la Seu i empresària a Cabó. Qui de les dues està més propera, o més allunyada, dels ciutadans? Aquest ha estat un dels motius de controvèrsia entre vicepresidenta i consellera al ple del Consell Comarcal, sessió que ha servit per aprovar el pressupost de l’any, que queda en 9,5 milions, inferior en uns 800.000 euros respecte de l’exercici passat. L’altre subjecte en lliça, si a l’organisme es fa o no política. “Només té una funció gestora dels recursos que li arriben”, defensava Lladós, que deixa la política per al Consell d’Alcaldes. “Aleshores nosaltres què fem aquí?”, interrogava Valls, que tenia molt clar que “per descomptat” al Consell Comarcal s’hi fa política i que són precisament els pressupostos, el repartiment dels diners, que plasmen aquesta política. Aleshores, li retreia la vicepresidenta, per què no fa mai referència als tres “projectes brutals” que incorpora el pressupost: Camina Pirineus, Impulsa Energia i la millora en les depuradores? El que passa és que a Valls, en opinió de Lladós, només li interessa “lluir-se” en intervencions que es retransmeten per YouTube (ahir, en acabar el ple tenia la friolera de 12 visualitzacions). “Per què personalitza sempre en mi? Li recordo que soc la portaveu” d’un posicionament consensuat. Posicionament materialitzat en el vot negatiu als comptes.
En aquest to ha transcorregut un ple on el punt central era, dèiem, el pressupost. Uns diners on es destina un 17% dels fons a assistència a les persones i un 15% a serveis complementaris d’educació. Una àrea també cavall de batalla en aquest i altres plens: Compromís ha insistit en la subvenció de les extraescolars a famílies de la comarca que assisteixen a activitats que sols s’ofereixen a la Seu.
Pel que fa a la resta de partides, un 11% del total es dedica a accessos a nuclis, un 7% a enllumenat públic, el 6% tant a promoció turística com a ocupació i un 2%, a transport públic. També hi ha una porció important dels fons (24%) que s’inclouen en el capítol de despeses de personal (la plantilla frega el mig centenar de treballadors). En augment, explicava el secretari, per l’èmfasi que es fa en polítiques d’ocupació.
Pel que fa a les inversions, baixen de 3,5 milions a 1,3: el capítol de transferències es redueix perquè ja s’han executat els projectes. Que són aquestes tres iniciatives estrella (les que Lladós qualificava de “brutals”), començant per Impulsa energia, on s’han esmerçat ja bona part dels 1,6 milions a instal·lar llums led per rebaixar la despesa energètica (representa “el 30% dels diners dels nostres ajuntaments”, recalcava Lladós). El programa porta retard, ha explicat el secretari, degut a la crisi de subministraments. La segona inversió de pes és la canalització a la depuradora de Montferrer: mig milió d’euros. Queden 153.000 euros al programa de millora d’EDAR (depuradores de residuals). La tercera iniciativa estrella és Camina Pirineus: s’han executat uns 300.000 euros.
El pressupost no dona resposta, consideren des de Compromís, a les dues mancances més grans que detecten a la comarca: oferir un futur, amb oportunitats laborals, i suport a les famílies i la gent gran. “Els capítols més importants es dediquen a serveis socials bàsics, educació i accessos a nuclis. Són vostès que no tenen clar què és un Consell Comarcal”, etzibava la vicepresidenta, defensant el posicionament del govern, mentre el president, Martí Riera, tenia una veu testimonial. Amb protagonisme a l’últim punt: era designat representant de l’Alt Urgell al consell d’administració de Sumar.