El projecte de Llei general de Turisme definirà i limitarà espais turístics saturats i permetrà al Govern declarar llocs d’interès turístic que seran aquells “per la seva rellevància tenen un impacte nacional”, segons ha dit el ministre Jordi Torres durant la presentació del text que té l’objectiu de consolidar un model turístic sostenible, equilibrat i competitiu. 

Per aquest motiu es vol posar ordre en aspectes com la mobilitat, l’aparcament i les cues durant els pics d’afluència així com l’excés de visitants que pateixen determinats indrets. “Ja tenim identificats una sèrie d’espais que d’alguna manera entenem que sobrepassen la capacitat turística i un cop estigui aprovada la llei, el següent pas és definir quins són aquests espais i quines mesures s’han de prendre”, ha explicat Torres qui no ha volgut donar noms “ja que potser, quan es facin els estudis concrets, s’acaba concloent que no són aquestes zones”.

En relació amb la declaració de llocs d’interès turístic, el ministre ha posat l’exemple de Caldea. “Si en algun moment, per decisió d’algun dels seus responsables, optés per tancar durant Nadal o Cap d’Any, entenem que tindria massa implicacions per a la resta del sector”. Amb la futura llei, el Govern podria intervenir per evitar-ho. 

Per tal de consolidar la competitivitat del sector, el text – el primer sota l’eix d’ONU Turisme-, recull la necessitat de professionalitzar i dignificar el sistema turístic a través de la formació del personal, amb la voluntat de millorar la qualitat del sector i, en definitiva, de l’experiència del client. En aquest sentit, el Govern podrà establir una formació mínima requerida i obligatòria per a determinats perfils. 

Així mateix, el text preveu una formació pràctica especialitzada i orientada a la millora de la competitivitat i a la dignificació i professionalització del sector. També es crea el Consell Nacional del Turisme d’Andorra i s’estableix la creació de la marca Andorra, com a distintiu exclusiu, que prestigiarà els recursos, productes i serveis turístics, fomentant una imatge de qualitat de l’oferta turística. Finalment, un altre dels eixos estratègics és la digitalització del sector per tal de gestionar els fluxos i evitar la massificació i, així, protegir el medi natural. 

Entre les accions destaca el desenvolupament d’un sistema d’intel·ligència turística, que permeti estudiar i difondre els comportaments i tendències de la demanda a fi de proporcionar informació estadística fiable i actualitzada.

LA TAXA I LA VINYETA
El Govern ha descartat definitivament aplicar una vinyeta als excursionistes mentre es continua treballant en la taxa turística i els canvis que s'hi plantegen ja no entraran en vigor aquest hivern, tot i que sí a mitjà termini.

Les possibilitats són diverses, segons Torres, i el ministeri ja disposa d’un estudi efectuat per una empresa externa. “Es poden fer augments en temporada alta, augments en temporada baixa. Es pot plantejar una taxa unificada per tots els establiments…”

El ministre de Turisme i Comerç ha reconegut que “ara hi ha unes dificultats que són de caràcter operatiu”, com són les derivades del sistema de control fronterer Entry/Exit, que “s’han de gestionar primer” i que “quan arribi el moment tornarem a parlar del tema amb tots els actors implicats”.

El projecte de llei de Turisme entrarà a tràmit parlamentari pel procediment ordinari.