Ordenament Territorial ha invertit entre els anys 2014 i aquest 2018 fins a 208.000 euros anuals per fer front a actuacions de rehabilitació de diversos ponts i obres de fàbrica a causa dels efectes de la corrosió provocada per la sal utilitzada com a fundent del gel i la neu de les calçades de la xarxa viària.
Així es desprèn de la resposta de l’executiu a una bateria de preguntes presentades pel conseller general de Socialdemocràcia i Progrés (SDP), Víctor Naudi, en relació a la quantitat de sal o altres productes utilitzats a les carreteres durant la campanya hivernal, així com sobre els efectes que puguin tenir les escorrenties d’aigua salada ja sigui en la qualitat de l’aigua del conjunt de rius i en les estructures de formigó del conjunt de ponts de la xarxa viària.
D’aquesta manera, des del ministeri, que precisa que la mitjana total de les inversions per rehabilitar ponts i obres de fàbrica entre el 2014 i el 2018 ascendeix a 520.000 euros anuals, tot i que només el 40% correspon a les actuacions motivades per la corrosió, s’explica que l’aigua salada resultant de la dissolució de fundents usats en viabilitat hivernal compta amb un increment de clorurs que, al pas per les obres de fàbrica de la xarxa, incrementa el risc de corrosió de les armadures de les estructures de formigó, així com d’altres elements metàl·lics existents als ponts.
Així, i tot i que “la importància de les afectacions” depèn de diferents elements de “la pròpia concepció del pont”, en funció del nivell d’afectació es podrien “produir pèrdues de la secció de part de les armadures i escrostonaments del formigó” que, arribat el cas, podrien “afectar la durabilitat i funcionalitat” de la infraestructura.
Per tot plegat, des del ministeri d’Ordenament Territorial “es porten a terme regularment campanyes d’inspecció de les obres de fàbrica de la xarxa de carreteres, tot i que, en el marc de les operacions de conservació i manteniment ordinàries que efectua el COEX, ja hi ha una primera inspecció sobre aquestes, en la qual es “procedeix a la neteja i verificació dels drenatges i altres elements dels ponts”, així com, si és el cas, “la constatació i reparació d’eventuals desperfectes”.
Pel que fa als efectes de la sal en la qualitat de l’aigua dels rius, i segons el treball fet des del departament de Medi Ambient en el marc de l’Estratègia nacional del paisatge, s’explica que amb les dades que es disposen actualment es constata que “hi ha indicis de què existeix una variació de la qualitat de les aigües superficials a l’hivern relacionada amb l’ús de la sal, degut a l’increment de la conductivitat i de la concentració de clorurs”.
No obstant, i malgrat la variació registrada en els anys 2016 i 2017, es tranqui·litza el parlamentari d’SDP assegurant que l’alteració “no es pot considerar greu” ja que “la qualitat fisicoquímica de les aigües continuaria trobant-se en els rangs de “qualitat excel·lent i bona”, segons els indicadors de les aigües superficials reflectits en l’estudi de la qualitat d’aquest tipus d’aigües del país.
Pel que fa a les tones de sal adquirides, s’observa un increment la darrera temporada en relació a les tres anteriors. Així, per a l’hivern passat el Govern va adquirir fins a 6.861,94 tones de sal, quan en les precedents se n’havien comprat 4.607 tones, 3.284 i 4.852, respectivament.