L’Agència Andorrana de Protecció de Dades va satisfer l’exercici 2022 contraprestacions per hores extraordinàries de la cap de l’ens, Reshma Punjabi, i d’una inspectora per un import conjunt de 3.849 euros, un pagament que, d’acord amb la seva condició d’autoritat, no li correspondria, ja que no els serien d’aplicació les limitacions de jornada pròpia del personal laboral.
Si més no, així ho posa de manifest el Tribunal de Comptes en l’Informe relatiu als treballs de fiscalització corresponents al tancament de l’exercici 2022 de l’APDA, on adverteix clarament que “aquests pagaments podrien tenir la consideració de pagaments indeguts”, de manera que podrien comportar “responsabilitats civils i administratives” en els termes regulats per la Llei general de les finances públiques.
I és que en l’informe, l’organisme fiscalitzador deixa també clar respecte a aquests pagaments en concepte d’hores extraordinàries que “no s’ha facilitat cap base normativa que expliqui el pagament d’aquests conceptes, ni en la forma de justificació, ni en les causes que les generen, ni en la seva quantificació”.
Malgrat la contundència de l’informe del Tribunal de Comptes, en les al·legacions presentades la cap de l’APDA no només intenta justificar el pagament d’aquestes hores extra, sinó que també qüestiona l’òrgan fiscalitzador pel seu “canvi d’interpretació de la norma”.
Així, en l’escrit, Punjabi, que precisa que l’import satisfet per les hores addicionals és de 1.022,23 euros en el seu cas i de 2.310,56 en el cas de la inspectora, de manera que el global són 3.332,79 euros i no els 3.849 que apunta el Tribunal de Comptes, argumenta que les contraprestacions es van assignar per la “càrrega addicional de treball que es va haver d’assumir arran de la implementació de la Llei qualificada de protecció de dades personals i les funcions administratives corresponents a l’àrea d’inspecció”. I es detalla que, a manca d’una “previsió específica en la normativa pròpia”, es va “aplicar per analogia” les disposicions de la Llei de relacions laborals.
A la vegada, es recorda que l’any 2012 a l’APDA es va portar a terme la mateixa pràctica, “sense ser motiu d’observació en la fiscalització dels seus estats financers”, i que l’any 2015, arran de la vacant d’un inspector, l’aleshores cap de l’agència i l’altra inspectora van assumir les tasques d’aquella persona, una càrrega addicional de treball que “es va traduir en un complement retributiu” que “tampoc va ser motiu d’observació”.
D’altra banda, el Tribunal de Comptes, que considera que les al·legacions presentades per l’APDA “no modifiquen els plantejaments evocats en el cos de l’informe, ni aporten cap informació complementària que permeti modificar les observacions i conclusions”, incideix en la necessitat de millorar el procediment en la contractació de personal.
En aquest sentit, es recorda que durant l’exercici sotmès a fiscalització l’APDA va licitar la contractació d’un tècnic de suport de caràcter eventual, una posició que finalment va quedar deserta. No obstant això, durant el procés es va evidenciar “la manca de procediments objectius pel que respecta a la valoració i puntuació dels candidats, amb criteris diferenciats pel que fa al tall de puntuacions que permeten superar les diferents fases de selecció”. I per això, des del Tribunal de Comptes es recomana a l’APDA que “aquests procediments es realitzin de forma objectiva i en base a proves que permetin puntuacions equiparables i comparables entre tots els participants”.
Així mateix, en els seus treballs de fiscalització, el Tribunal de Comptes constata també que l’Agència Andorrana de Protecció de Dades va reconduir compromisos de despesa de l’exercici 2021 a l’exercici 2022 per un import global de 6.186 euros, sense que constés l’informe d’Intervenció que preveu la Llei general de les finances públiques.
I encara en l’àmbit pressupostari, constata que no es va incloure en la liquidació dels comptes ingressos per valor de 500 euros i despeses per un import conjunt de 98 euros, fet que és contrari al principi d’universalitat regulat en l’article 13 de la citada llei.
Finalment, i reprenent observacions ja efectuades en fiscalitzacions d’anteriors exercicis, el Tribunal de Comptes insisteix que l’APDA no utilitza la mancomunació de signatures per operar en els seus comptes bancaris, una mancomunació que “hauria de regir la gestió dels fons públics”.
Respecte a totes aquestes observacions, en les al·legacions, la cap de l’agència es limita a contestar que en “prenem nota” i que s’intentarà millorar de cara als futurs exercicis.