El Consell de Ministres autoritza el Ministerio de Transportes per invertir 260 milions d’euros per a l’execució del Pla d’Actuacions de l’Eix Pirinenc (carretera N-260), una quantitat que es farà efectiva al llarg dels deu anys vinents, és a dir, amb una mitjana d’inversió de 26 milions per any. L’anunci coincidia tot just amb l’inici de la campanya electoral a Catalunya, on l’eix viari forma part del debat obert. Així, els candidats dels partits amb representació per Lleida coincideixen que les comunicacions per carretera al Pirineu han de millorar urgentment, sobretot l’Eix Pirinenc de l’N-260 al port del Cantó i Perves. També altres vies que comuniquen les valls que no es fan servir pel seu mal estat. No hi ha unitat en defensar una ampliació de les vies de comunicació que connecten amb l’àrea de Barcelona per afavorir l’arribada de turistes, però sí que recobren el consens per fixar les prioritats en matèria de transport públic. En general, se celebra la integració tarifària i tot i que es veu complicat, els candidats no descarten estudiar projectes com ara l’allargament de la línia de la Pobla i la de Puigcerdà fins a Andorra.
La candidata de Junts, Jeannine Abella, assegura que en matèria de comunicacions el “gran drama del Pirineu” són les carreteres N-260 i N-230, que considera que estan “abandonades” per Madrid, hi hagi qui hi hagi governant.
Per la seva banda, la candidata d’ERC, Marta Vilata, posa en valor la gestió feta pel Govern i destaca la variant d’Artesa de Segre, la C-26, que condueix cap a la futura millora del port de Comiols que comunica la Noguera amb el Pallars Jussà. En qualsevol cas, Valor destaca la negociació per incloure inversions als pressupostos generals de l’Estat (PGE) per millorar l’Eix Pirinenc.
Des del PSC, Òscar Ordeig aposta per signar el conveni i començar ja l’execució dels 260 milions d’euros per millorar l’Eix Pirinenc. Són uns diners que estan als PGE però que per poder-los començar a fer servir cal un conveni amb la Generalitat. Per Ordeig és important la millora d’aquesta via perquè suposa un “eix de comunicació” entre les diferents valls del Pirineu.
El candidat de la CUP, Bernat Lavaquiol, és del parer de pensar primer quin és el teixit econòmic i productiu que vol el Pirineu abans de planificar infraestructures per “turistificar” encara més unes comarques “que ja ho estan força”. Així, critica la proposta feta pel govern aquesta legislatura per desdoblar la C-16 amb un carril mòbil perquè considera que només està pensada per afavorir l’arribada de cotxes des de l’Àrea Metropolitana i no per beneficiar els veïns del Pirineu.
I el candidat de VOX, Rafael Villafranca, opina que els accessos al Pirineu tant per la banda del Noguera Pallaresa com pel Noguera Ribagorçana són “insuficients” i lamenta que no hi hagi ni autopistes ni autovies per accedir-hi i que les carreteres actuals estiguin plenes de revolts i túnels.
També el transport públic entra en les propostes. En general, es mostren a favor de la integració tarifària i no descarta possibles ampliacions de línies de tren. En aquest sentit, incideixen en la llista de la CUP, on Lavaquiol lamentava que ara per ara l’opció ferroviària és testimonial i que, en realitat, a Ajuntament i institució pública se li ha presentat un projecte d’allargament de la línia de la Pobla.
Vilalta treu pit de les “fites” aconseguides, amb l’ATM Pirineu, que redueix el cost dels bitllets fins a un 89%. Abella considera que encara “anem coixos” i proposa incrementar l’oferta de transport a demanda, del qual creu que caldria replantejar el model amb línies d’autobús regular. I Ordeig també veu positiva la integració tarifària i afirma que “cal caminar cap aquí” perquè no pot ser que es pagui molt més al Pirineu.