Les obres d’embelliment de l’avinguda Meritxell començaran l’endemà de Pasqua, a principis d’abril de l’any que ve. Aquesta és la previsió del Comú d’Andorra la Vella, que estima que “el 2018 se n’hauria de poder fer la gran part”, va dir la cònsol major, Conxita Marsol. La intenció és que els treballs es portin a terme els mesos d’abril, maig i juny i fins a mig juliol, i després durant dos mesos més a la tardor. En aquest sentit, la corporació espera poder-hi “donar un impuls” i “liquidar tota l’avinguda” en aquest termini, perquè “no sembli que estem tres anys en obres”. Per aquest motiu fins i tot es planteja adjudicar les obres a dues empreses, que treballarien a banda i banda de l’eix.
Encara que l’actuació comenci l’any que ve, la corporació adjudicarà els treballs a la tardor. Això ha de permetre que, arribats a l’abril, tot estigui a punt per començar sobre el terreny. Cal recordar que en el pressupost del 2017 hi ha reservat un milió d’euros per a la iniciativa. Amb tot es preveu que la intervenció tindrà un cost més elevat, una xifra que ara per ara no s’ha valorat perquè cal acabar de triar els materials.
Marsol va demanar paciència als comerciants perquè, tot i que és una actuació superficial, caldrà aixecar tot el quitrà i hi haurà pols i sorolls. La cònsol major també va remarcar que l’exposició que es va fer de l’avantprojecte a les associacions de comerciants, propietaris, discapacitats, gent gran i a la Cambra de Comerç pretenia fer-hi participar aquests col·lectius. En la trobada es va constatar que la proposta “agrada” perquè es veu com un “projecte global” que estudia tota l’avinguda i fins i tot la plaça Rebés, i garanteix en tota la seva llargada una “continuïtat”. A les voravies s’hi posarà granit, es conservaran les lluminàries introduint-hi algun canvi, modernitzant l’enllumenat, s’adaptarà alguna plaça i es deixarà “tot molt net pel que fa a mobiliari urbà per anar cap a l’accessibilitat universal”. Així, es vol que no hi hagi gaires elements pel mig que destorbin i que la gent s’hi senti còmoda. A banda, es projecta la utilització de les noves tecnologies, per exemple en els semàfors, que els vianants podran veure també a terra. A més, s’instal·larà altres elements per cridar l’atenció i conduir la gent a zones poc concorregudes. Quant a la part alta, les voravies seran més amples i s’habilitarà un sol carril de circulació. Ara cal decidir el sentit, una determinació que es prendrà abans de la presentació del projecte definitiu, ja que en funció de les direccions la intervenció urbanística canviarà. A la part baixa la circulació es mantindrà durant unes hores. Així mateix, es potenciarà la connexió de Meritxell amb Prat de la Creu i Bisbe Iglesias a través d’uns ascensors, que la mandatària va assegurar que són del tot viables, encara que no va assegurar que es facin en aquesta primera fase.
Marsol va remarcar que tot i que el concepte de l’avinguda Meritxell i Carlemany serà el mateix, un eix per a vianants i comercial, el projecte “no serà igual”. Això es deu al fet que les dues parròquies “tenen unes necessitats diferents” i, per exemple, Escaldes-Engordany aposta per mantenir el paviment de les voravies, que en els dos casos serà de granit. El projecte sí que preveu una zona de transició al carrer de la Unió, perquè es vegi una continuïtat per un costat i l’altre. “Que no s’acabi de cop el model d’Escaldes-Engordany i comenci el d’Andorra la Vella”, va dir la cònsol.
No es plantegen canvis en les hores de tall de la part baixa
El Comú no preveu introduir canvis en els horaris de tancament del trànsit a la part baixa de l’avinguda Meritxell. Segons va explicar la cònsol major de la capital en el balanç del primer any del tall de la circulació en aquest tram, “el sistema ha funcionat i el mantindrem”. Així, va apuntar que no ha comportat problemes de circulació i els comerciants, els ciutadans i els turistes s’hi han habituat ràpidament, i va apuntar que només es podria replantejar algun canvi quan es faci el projecte d’embelliment de l’avinguda. En aquest sentit va exposar que, tot i que abans es tractarà amb els comerciants, la idea és que la ciutat i l’eix siguin “cada cop més per a vianants”. Això hauria de permetre que “els cotxes per si sols se sentin incòmodes”, un fet que “potser” s’aconseguirà en el cas de Meritxell amb el canvi del paviment. Quant a la circulació de vehicles cap a l’aparcament de l’Hiper Andorra, la cònsol major de la capital va assenyalar que el centre comercial té previst que l’accés es faci pel carrer Josep Rossell, que quan comencin les obres serà l’única forma d’arribar-hi. Marsol va fer un balanç positiu del tall i va remarcar que no ha suposat cap problema.
Ultimàtum a l’empresa de l’aparcament dels Pouets
El Comú encara no ha rebut la documentació necessària que requereix l’aparcament dels Pouets per poder operar. La corporació va informar l’adjudicatària que “o l’entreguen o han de tancar” perquè “volem que es compleixin totes les normatives i se certifiquin”. La de seguretat està certificada i la que falta és la d’indústria. “L’ultimàtum ja els l’hem posat”, va dir Marsol, i va afegir que “creiem que la setmana que ve aportaran alguna cosa”.
Els vials de Borda Nova, entregats a finals de mes
La urbanització de la zona de Borda Nova es preveu que sigui entregada a la corporació pels promotors a finals d’aquest mes. La cònsol major va destacar que es tracta d’una zona nova, amb un vial de 25 metres d’amplada i un altre de més estret, mobiliari urbà i arbrat. Ara el Govern també farà l’ampliació de la rotonda de la Comella. Marsol es va mostrar a l’espera que els propietaris s’animin a construir, però ara per ara el Comú no en té cap informació.