Dit d’una manera o d’una altra, els tres grups parlamentaris de l’oposició -Concòrdia, Partit Socialdemòcrata i Andorra Endavant- han criticat l’increment de les despeses de funcionament i han assenyalat la “duplicitat d’estructures” com una de les causes. El ministre de Finances, Ramon Lladós, ha respost afirmant que el 90% de l’increment que experimenta la despesa de funcionament “són inversions a futur”, doncs no deixen de ser els ajustaments salarials de la funció pública en el seu conjunt, incloent els dels professionals de la salut i d’educació, i que la multiplicació institucional tampoc és tal, doncs les transferències a organismes tercers suposen 151,5 milions, i d’aquestes, l’Institut Nacional de l’Habitatge, l’Escola de Formacions de Professions Esportives i de Muntanya, l’Institut Andorrà de la Dona, l’Agència Antidopatge, el Fòrum Nacional de la Joventut i l’Associació de Pagesos i Ramaders, se n’emporten 1,3 milions, el que és “un 1 per mil del pressupost”.
El primer en intervenir en el debat de totalitat del pressupost ha estat el president del grup de Concòrdia, Cerni Escalé, que ha denunciat que “s’han creat 15 agències independents” amb els governs de Demòcrates i que “s’estan duplicant i triplicant estructures quan el país ja té una càrrega institucional molt forta”. En aquest sentit afegia que “el solapament competencial” amb els comuns “haurà de ser una de les prioritats legislatives del futur”. Així mateix, ha subratllat la “necessitat d’estabilitzar la despesa de funcionament” i ha demanat fer una auditoria global de la despesa pública i una revisió dels llocs de treball de l’Administració. I ha afegit que avui s’opta per la gratuïtat de “certs serveis” que, al seu entendre, només hauria de ser així per qui ho necessita i de pagament per aquells que s’ho poden permetre.
Per altra banda, Escalé demanava que les “grans inversions” es fessin “pensant a llarg termini”, “posant els recursos on es multipliquen” i no tant en ajuts personals puntuals, que tenen un efecte de “bola de neu”. Així, apuntava que les inversions “s’han de concentrar” en un parc tecnològic, en transport més eficient tant a dins del país com en les connexions a l’exterior, entre d’altres. Unes inversions que creïn “treball de qualitat”, en sectors d’innovació i tecnològics, però “la tecnologia és absent en el pressupost”. Un pressupost que, si fos per Concòrdia, tindria també la crisi de l’habitatge i el “malbaratament del sòl” com a prioritats.
La presidenta dels socialdemòcrates, Susanna Vela, ha estat l’encarregada de defensar la segona esmena a la totalitat del pressupost. Ella ha demanat que el projecte “respongui a objectius i no a la inèrcia administrativa”, hauria de ser “una eina de motor de canvi, però s’ha fet per obrir la persiana cada matí”, i ha criticat que de cada 100 euros, 86 vagin a funcionament i només 14 quedin disponibles per inversió. “No sé si és una estructura de costos àgil i sostenible”, ha manifestat.
Després de lamentar l’absència d’indicadors per avaluar les polítiques públiques, Vela ha criticat que el pressupost presentat pel Govern per l’any que ve és “expansiu però no transformador” i, en relació a l’increment d’ingressos, que “son els treballadors i les empreses els que han assumit el major esforç fiscal” mentre l’activitat especulativa i les rendes del capital tributen poc, el que al parer dels socialdemòcrates “no és massa lògic”. Així, demanava “modernitzar i diversificar l’economia” -“la inversió és I+D és l’assignatura pendent”-, i aprofitava per assenyalar que els socialdemòcrates farien més incís en el parc públic d’habitatge, en canviar de paradigma cap a un sistema preventiu a nivell de salut.
Des d’Andorra Endavant, Carine Montaner també ha criticat que es creessin “estructures i subestructures”, que sumades a càrrecs de confiança i assessoraments externs “costa molts diners i ja n’hi ha prou”. S’ha “d’evitar que l’Administració sigui un lloc de favors polítics”, per convertir-la en una “estructura àgil al servei dels ciutadans”. Així, ha valorat que el problema és “com es gestiona el país”, i ha reiterat, com a solució a la problemàtica de l’habitatge, que es diversifiqui l’oferta amb pisos més petits i possibilitar la compra de parcel·les de terreny més petites, a mésde prohibir la domiciliació d’empreses estrangeres en habitatges.
D’altra banda, ha demanat la implantació del tercer pagador de la CASS de manera “immediata”, no només per ajudar la població amb menys recursos sinó també com una manera d’estalviar despeses sanitàries futures per complicacions derivades de no haver-se fet les proves pertinents a temps per manca de recursos. Finalment, ha advertit que “el país que gira l’esquena als inversors té els dies comptats” i que a aquests “no els agraden els cops de volant”. En aquest punt ha alertat que ja n’hi ha que “comencen a mirar alternatives”.
De futur
Des del Govern i els grups que li donen suport s'ha defensat que el pressupost respon als reptes que té plantejats el país. El ministre de Finances ha defensat l’exercici “complex i rigorós” que representa i “l’esforç de despesa” que es fa en “els pilars fonamentals que ens diferencien”, així com la “inversió rècord” en innovació i digitalització, claus per al creixement futur. En la seva intervenció, Lladós ha citat una llista publicada per la revista especialitzada The Economist en la qual, en PIB per càpita, Andorra es troba entre els 25 millors països, i en PIB ajustat per poder de compra en la 14a posició.
El president del grup de Demòcrates, Jordi Jordana, ha destacat que els 16 milions per habitatge, els 15 per a millores de la xarxa viària, els 3,5 per a l’ampliació de la Universitat d’Andorra, els 24 en programes de digitalització “és mirar més enllà” i “una aposta de futur”.
Similarment, el president de Ciutadans Compromesos, Carles Naudi, ha defensat que el pressupost “s’ajusta a les necessitats del país” i que reforça l’estat de benestar i ajuda a millorar l’economia. En definitiva, un pressupost “equilibrat, que reflecteix el caràcter moderat de la majoria, i que garanteix l’estabilitat econòmica i social”.
Un cop debatudes les dues esmenes a la totalitat que s’havien presentat al pressupost, aquestes han estat rebutjades amb els vots en contra de la majoria i Andorra Endavant. Ara el projecte de pressupost i les esmenes que s’hi presentin es debatrà a la comissió legislativa.
Regla d’or
Abans de debatre la totalitat del pressupost, el Consell General debatia la presa en consideració de dues proposicions de llei, les dues per modificar la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària. El ple ha rebutjat la proposta de Concòrdia i ha decidit treballar sobre el text presentat per Demòcrates i Ciutadans Compromesos. D’una manera o altra, els grups han reconegut la necessitat de modernitzar el text fent compatible la disciplina pressupostària amb l’actualitat. Des del PS s'ha defensat que per a que funcioni la futura llei s’hauria d’acompanyar d’una revisió fiscal.