El marc pressupostari del Comú d’Andorra la Vella per al mandat 2016-2019 manifesta la voluntat de la corporació de reduir el sostre d’endeutament del 126% amb què es van trobar a finals del 2015 al 84% per al 2019. Recordem que la denominada regla d’or estableix la limitació del deute dels comuns en un límit del 200% de la mitjana dels ingressos liquidats en els tres anys anteriors.
Aquest marc pressupostari per a quatre anys a què obliga la regla d’or ha fet plantejar al Comú de la capital una projecció tant d’ingressos com de despeses amb uns lleugers increments similars de l’1,5% per al 2017 i del 3% per al 2018 i 2019.
Tenint en compte la xifra global de pressupostos, que va de 34,8 milions a 36, es preveu uns superàvits de caixa d’una mitjana de tres milions d’euros per cada any.
Els increments en els capítols d’inversions són per fer front a les grans obres previstes al centre esportiu dels Serradells, a les actuacions per a la recollida d’aigües a la zona de Santa Coloma i al projecte de senyalització, embelliment i enllumenat de la parròquia d’Andorra la Vella. Així, amb un pressupost de 4,6 milions per a aquest 2016, la projecció pressupostària de les inversions reals té una variació positiva de l’1,5% per al 2017 i del 2% per als exercicis del 2018 i 2019.
MÉS DESPESES DE PERSONAL
Quant al capítol de despeses, destaquen els 15 milions destinats a la partida de personal per al pressupost del 2016, que suposen gairebé un 6% menys que el 2015, però per als propers exercicis es preveu un increment lleuger, de l’1,5% per al 2017 i del 2% per al 2018 i 2019.
En canvi, en l’apartat de les despeses de consums de béns corrents i serveis, s’augmenten un 8% per a l’any 2016 passant de 9,4 milions a 10,2 milions, però es mantindrà aquesta xifra, amb una variació del 0%, per als exercicis del 2017, 2018 i 2019.
INGRESSOS PRUDENTS
La previsió de creixement dels ingressos és prudent, en consonància és clar amb el marc pressupostari del Govern i amb les estimacions del PIB mundial i de la zona d’euro. En aquest apartat, el Comú preveu una transferència de l’Estat xifrada en poc més de 7,5 milions d’euros per als quatre anys de la present legislatura.
La corporació de la capital preveu un augment en la recaptació dels impostos directes, que va dels 10,7 milions d’euros per al 2016 a 11,3 milions per al 2019. Les taxes i altres ingressos també s’incrementen, dels 12,2 milions d’aquest any a gairebé
13 milions per d’aquí quatre anys.