La Confederació Empresarial Andorrana (CEA) vol que des de l’executiu no es tanqui la porta a “recuperar abans del previst” projectes com ara la desviació de Sant Julià de Lòria i el museu nacional, iniciatives que, igual que la variant de la Massana i el museu de l’automòbil, no s’inclouen en el Pla d’acció del Govern 2020-2023, batejat com a Horitzó 23 (H23). Així ho assegura la CEA després d’analitzar detingudament el document H23 que els va presentar el cap de Govern a finals de juliol, pla que valora positivament,  ja que recull diverses demandes de la patronal.

La CEA, que espera que “de la mateixa manera que el Govern ha demostrat certa capacitat de reacció per readaptar el seu full de ruta, tingui la mateixa capacitat d’implementar-lo”, assegura compartir la necessitat que hi hagi un equilibri entre el control del dèficit públic i la política d’inversions necessària per garantir el creixement i la transformació de l’economia, si bé insisteix en la possibilitat de recuperar alguns d’aquests projectes inicialment ajornats. En aquesta línia, des de la patronal s’apunta a l’opció de “replantejar el finançament de determinades infraestructures per la via de les concessions administratives”, una qüestió que s’emmarcaria en la revisió de la Llei de contractació pública que s’està treballant des de l’executiu.

D’altra banda, la CEA, que demana també una participació dels agents econòmics i socials a l’hora de fer el seguiment i el control de la implementació de l’H23, destaca que el pla d’acció plantejat per l’executiu es pot considerar “àmpliament alineat” amb els principis rectors de l’informe sobre la Marca Andorra elaborat per una consultora independent a iniciativa de la CEA el 2019, un projecte que ja es considerava una prioritat abans de la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19 i que ara “encara s’hi considera més”. Per això, la Confederació Empresarial Andorrana planteja que es designi una persona responsable per desenvolupar el projecte de la Marca Andorra que depengui dels serveis del cap de Govern.

Al marge d’aquestes qüestions més transversals, la CEA, que considera que l’H23 hauria  d’incloure iniciatives i línies estratègiques en matèria de cultura i educació i demana també un posicionament estratègic per determinar el marc fiscal més atractiu per a les inversions i residents que es volen atreure, planteja també tot un seguit d’observacions de caràcter sectorial.

Així, la patronal insisteix en la necessitat de posar èmfasi en la integració de totes les modalitats de transport, des de les línies d’autobusos nacionals i parroquials fins a la bicicleta elèctrica, i planteja també integrar aquest sistema amb els forfets de transport per cable de les estacions d’esquí. També es proposa reforçar la promoció del país com a destí per a esportistes professionals a la vegada que la simplificació de la tramitació per a la creació d’empreses. En aquest sentit, la CEA proposa la creació d’un filtre únic de país, que podria ser el de la Uifand, que garanteixi que un cop superat no sigui necessari passar-ne cap altre.

Pel que fa a l’impuls de les polítiques d’habitatge, la patronal considera que la millor política és “garantir l’eficiència del mercat, reduint els intervencionismes i millorant els mecanismes d’informació i transparència”. Així, manté que el problema de la manca d’habitatge de lloguer s’ha de resoldre “incentivant aquest mercat” i “no sobreregulant-lo o afegint inseguretat jurídica a l’inversor”.

Quant al foment del consum local, des de la Confederació Empresarial Andorrana es planteja automatitzar i facilitar la declaració de l’IGI a l’entrada a Andorra amb un mecanisme “simple” com el DIVA existent a la duana espanyola i eliminar l’actual franquícia de viatgers amb tax-free, situada en 300 euros, per assimilar-la a l’opció de fer el tax-free des del primer euro que ja apliquen els països veïns. En contrapartida, la CEA aposta per incrementar la franquícia de viatgers sense tax-free dels 600 euros actuals als 900.

Finalment, des de la CEA s’incideix en la necessitat de reorientar la política turística i concertar-la amb els comuns per evitar que “les diferents ofertes no se superposin”, així com en la necessitat de potenciar l’ús de l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell i negociar amb el govern espanyol la creació d’una terminal internacional. També es demana una nova orientació de la política comercial. 


La zona franca i els nous models de negoci

Horitzó 23 preveu la creació d’una zona franca per afavorir nous models de negoci, i especialment potenciar el comerç electrònic. La CEA admet que es tracta d’una qüestió important si bé considera que la zona franca ha de tenir altres objectius més enllà de facilitar la logística del comerç en línia. 

En aquesta línia, la Confederació Empresarial Andorrana creu que “és important disposar d’una estratègia per avaluar tot el seu potencial”. A la vegada apunten que el comerç electrònic “requereix altres instruments tant o més importants que una zona franca”. Així, la patronal incideix en la necessitat de millorar “substancialment” els tràmits duaners i la burocràcia per a aquelles empreses que ja fan comerç en línia i aposta per la creació d’una plataforma de venda en línia conjunta per a tot el comerç del país. Abans de la posada en marxa d’aquesta plataforma, però, la CEA considera necessària la creació d’una aplicació per al comerç en línia.

Finalment, la confederació es manifesta favorable a l’establiment d’una estratègia de digitalització per al comerç que tingui com a objectiu mantenir i fidelitzar el client presencial gràcies a les eines digitals, i evitar que el comerç del país esdevingui proveïdor de les grans plataformes de comerç digital.