Diari digital d'Andorra Bondia
La comunicació automàtica dels comptes ja existents, fins al 2019

La comunicació automàtica dels comptes ja existents, fins al 2019


Escrit per: 
M.S./Foto: M.B.

La primera comunicació automàtica d’aquells comptes de persones físiques amb un saldo inferior al milió de dòlars no es farà efectiva fins al 2019, segons preveu el projecte de llei d’intercanvi automàtic d’informació en matèria fiscal, aprovat ahir pel consell de ministres, que també deixa per al 2019 la primera comunicació dels comptes de persones jurídiques amb saldos inferiors a 250.000 dòlars. 
En els comptes amb saldos superiors al milió o als 250.000 dòlars la primera comunicació ja es farà el 2018, data a partir de la qual Andorra, a través del Conveni del Consell d’Europa i de l’Organització per a la Cooperació de Desenvolupament Econòmic (OCDE) relatiu a l’assistència administrativa mútua en matèria fiscal, es compromet a l’intercanvi automàtic d’informació, amb les dades de l’exercici 2017.
Així ho va explicar ahir el ministre de Finances i portaveu de l’executiu, Jordi Cinca, després que el consell de ministres va donar llum verda al projecte de llei que ha de regular l’intercanvi d’informació en matèria fiscal entre Andorra i altres estats en el marc de l’Acord entre la Unió Europea i el Principat d’Andorra signat el febrer del 2016, així com en els acords internacionals amb aplicació de l’estàndard comú de l’OCDE, i també decidís trametre al Consell General el Conveni del Consell d’Europa i l’OCDE perquè fos aprovat.
La llei, que especifica aquelles entitats que estan obligades a lliurar informació tot i que serà el ministeri de Finances qui la vehicularà i farà l’enviament corresponent, determina també quins comptes queden exclosos de l’obligació de donar informació. En aquest sentit, Cinca va precisar que quedaran exclosos aquells contractes d’assegurances que instrumentin plans de pensions i altres instruments de previsió social sempre que les aportacions anuals no superin els 50.000 dòlars i que l’aportació màxima al llarg de la vida sigui inferior al milió de dòlars.
Així mateix, també quedaran exclosos de l’intercanvi automàtic d’informació aquells contractes d’assegurances i productes d’estalvi que tinguin altres finalitats com ara l’adquisició d’un habitatge, situacions d’atur, accidents, invalidesa i malaltia en general o que vagin destinats a formació. També en queden exclosos els comptes que estiguin inactius i amb un saldo inferior a 1.000 dòlars, aquells que estiguin destinats exclusivament a cobrir pagaments vinculats a l’ús d’una segona residència sempre que el saldo mitjà anual sigui inferior a 10.000 dòlars i els comptes de custòdia on es dipositin títols de deute públic emès pel Govern o altres institucions, sempre que el saldo mitjà anual sigui inferior als 50.000 euros.
Finalment, i en previsió que el Conveni del Consell d’Europa i l’OCDE relatiu a l’assistència administrativa mútua en matèria fiscal entri en vigor ja entrat el 2017, el projecte de llei d’intercanvi automàtic d’informació en matèria fiscal dóna cobertura a aquesta possibilitat i deixa clar que l’intercanvi automàtic s’inicia el 2018 en base a la informació de l’exercici 2017.
Pel que fa al conveni, ja signat per 81 estats, 62 dels quals ja l’han ratificat, i vigent en 15 territoris més, el ministre portaveu, que va precisar que l’intercanvi automàtic no suposarà el final de l’intercanvi d’informació a demanda sinó que les dues modalitats conviuran,  va explicar que Andorra “ha activat cinc de les sis reserves” que preveu el conveni i va detallar que es tracta de les mateixes que han fet altres jurisdiccions similars a l’andorrana, amb una plaça financera “sòlida”, com ara Suïssa, Luxemburg, San Marino i Àustria.
Així, segons va explicar el ministre, la informació que es lliuri només podrà ser utilitzada per l’Estat receptor en relació als impostos que hi ha vigents a Andorra –societats, IRPF, activitats econòmiques, l’impost sobre la renda dels no-residents, el de plusvàlues i el del patrimoni dels comuns– i no en cap altre.
A més, Andorra tampoc oferirà assistència recaptatòria ni administrativa en relació a les notificacions d’altres administracions, així com tampoc assistència recaptatòria per deutes i crèdits tributaris anteriors a la data d’entrada en vigor del conveni, mentre que pel que fa a possibles derivacions penals arran de la informació lliurada, aquesta només es podrà utilitzar fins a tres anys enrere.
Al marge de les reserves, Andorra efectua també una sèrie de declaracions en el sentit que es reserva la potestat d’informar les persones la informació de les quals és objecte d’intercanvi; que no s’admetrà la presència d’inspectors forans en el marc d’una investigació que es faci al país;  que no tindrà lloc l’intercanvi amb estats que no siguin signataris del conveni i de la declaració multilateral entre autoritats competents, i finalment, la que declara el ministeri de Finances com a autoritat competent.

intercanvi informació
OCDE
Consell Europa
Jordi Cinca
Número de vots: 201
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic