
Els impulsors de la iniciativa legislativa popular (ILP) que planteja l’aprovació d’una llei de responsabilitat política proposen reparacions econòmiques i penals als càrrecs electes sobre els quals recaigui una mala gestió.
Així ho van avançar els membres del grup de treball que s’ha creat per elaborar el text, liderat per AD800 i que acull els sindicats de policia, de duanes i presons,l’USdA, la PIME i Iniciativa Ciutadana (que va impulsar-ho).
Aquestes entitats consideren que la crisi global ha afectat de forma més intensa Andorra, en gran part per la mala gestió dels polítics. En aquest sentit indiquen que “algú és responsable de portar un Estat ric a la ruïna” i creuen que una llei com aquesta farà que els representants “no s’ho prenguin a la lleugera” i assumeixin les conseqüències, tal com passa a l’empresa privada. El vicepresident d’AD800, Manel Montoro, va indicar que aquesta és la primera pedra per garantir un Estat més eficient i avançar cap a una transparència més gran. Això ha de fer retornar la confiança en els polítics, va dir.
La intenció és que la llei sigui retroactiva en les qüestions que tenen conseqüències negatives. Després de recollir les 2.300 signatures necessàries per presentar-la al Consell General, i en el cas que sigui presa en consideració per la cambra, els impulsors exigeixen que se sotmeti a referèndum. Si el parlament la rebutja, però, AD800 ha avisat que la tornaran a presentar tantes vegades com sigui necessari i va afegir que si aquest cas arriba els dos partits amb representació “quedaran retratats”. De fet, han convidat altres entitats a unir-se a la iniciativa, i també PS i DA. Alhora han anunciat que es prendran el temps que calgui per “no fer-ho malament”.
Fets que han motivat la ILP han estat obres desproporcionades o inflades de preu (com el túnel de les Dos Valires) o les inversions de la CASS. També reclamen més autonomia de la justícia (ja que “el sistema és pervers”), una llei anticorrupció i implementar el consens social. S’ha creat una web per fer-hi aportacions.