“Pensem dissenyar un escenari on s’aprimi l’entrada i s’obri la sortida a través de prejubilacions.” D’aquesta manera va respondre la ministra de Funció Pública i Simplificació de l’Administració, Judith Pallarés, a una pregunta de la consellera general demòcrata Sandra Codina sobre si els canvis que comportarà la transformació digital de l’Administració suposaran també una disminució del personal públic durant la seva compareixença davant la comissió legislativa de Justícia, Interior i Afers Institucionals.

No obstant això, en el cas dels treballadors públics del cos general, per permetre les prejubilacions cal una modificació legislativa, un canvi que es podria incloure en la futura modificació de la Llei de la Funció Pública que, com va confirmar la ministra, anirà “més enllà” dels dos articles que van ser anul·lats pel Tribunal Constitucional el maig del 2019. Es tracta d’una proposta plantejada pels sindicats i que des de l’Executiu s’està “pensant a considerar” sempre que sigui viable econòmicament.

Al marge d’aquesta proposta i d’altres dels sindicats, Pallarés va avançar que de cara a la modificació de la llei també s’han recollit algunes aportacions fetes per part de directors de departament i que ja hi ha gairebé tancat un primer esborrany, un document que es compartirà ara amb les diferents parts i també amb els grups parlamentaris, abans que el text s’entri a tràmit parlamentari. Pallarés, que va manifestar la voluntat que el projecte de llei de modificació de la Llei de la Funció Pública es pogués portar al Consell General a “principis d’any”, va destacar que “no són modificacions molt complicades, però volem el màxim consens possible amb tots els sectors involucrats”.

D’altra banda, la ministra, que va comparèixer davant la comissió a iniciativa pròpia, va exposar als consellers generals l’estratègia i la planificació del ministeri per tirar endavant la digitalització, simplificació i automatització de l’Administració per transformar el model actual en un model per processos i millorar l’atenció i els serveis als ciutadans. Pallarés, que va recordar que per fer tot això s’ha creat l’Oficina de processos, va explicar que tota aquesta transformació implicarà també un canvi de plantejament en la carrera professional i l’avaluació de l’acompliment per a les quals s’elaborarà un nou catàleg de competències, on s’inclouran les digitals, i un catàleg de formació vinculat a la carrera i capacitació de llocs de treball i noves funcions.