Si fins ara el parc públic d'habitatge de lloguer assequible s'ha caracteritzat per una major presència de pisos d'una habitació, de cara a l'ampliació es "prioritzaran els pisos per a famílies i de dues habitacions". Així ho ha avançat la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol, responent a una interpel·lació del president del grup parlamentari de Concòrdia, Cerni Escalé, en relació amb la distribució dels 35 milions d'euros suplementaris que es destinaran a ampliar el parc d'habitatge.

De fet, la pregunta d'Escalé era si part d'aquests diners anirien a algun projecte de coliving, una opció que Marsol ha descartat assegurant que "és més aviat una opció que podran fer els particulars", tot i que no ha tancat la porta a l'opció que si alguns dels habitatges que se'ls ofereixi té una estructura que permeti un sistema de cohabitatge, com el que s'està impulsant a Sant Julià de Lòria per a la gent gran, a poder-ho estudiar.

Així mateix, Marsol, que ha tingut un tens intercanvi amb el conseller socialdemòcrata, Pere Baró, que l'ha acusat de "frivolitzar" amb el coliving, ha volgut deixar clar que aquesta fórmula "no serà la resposta estructural a la crisi de l'habitatge", sinó simplement "una peça més dins l'opció d'habitatge pensada per a perfils "molt concrets", i ha recordat que s'està treballant en el reglament per regular-lo d'acord amb les disposicions de la Llei d'economia digital".

Precisament, Baró ha retret a la ministra que el coliving no hauria de ser pas una peça més i ha carregat contra una fórmula que "en el millor dels casos és un pedaç i en el pitjor precaritzarà encara més l'habitatge". Per això, el conseller general socialdemòcrata, que ha insistit que "l'habitatge és un dret i no un luxe ni un producte de mercat", ha advertit que "no ens podem permetre normalitzar la precarietat".


Petició de transparència en la compra de nous edificis i terrenys

El Consell General ha donat llum verd al projecte de llei de modificació de la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d'estabilitat pressupostària i fiscal, i de  la Llei general de les finances públiques, i d'aprovació d'un suplement de crèdit per atendre inversions destinades a ampliar el parc públic d'habitatge i a enfortir el sistema sanitari, amb suport, per bé que "crític", de Concòrdia i PS, i l'abstenció d'Andorra Endavant, que ha acusat l'executiu d'haver "descobert ara, a vuit mesos d'unes eleccions la sanitat i l'habitatge, després de 16 anys governant".
 
En aquest sentit, la presidenta del grup parlamentari d'AE, Carine Montaner, que ha criticat que es vulgui un "robot quirúrgic que ningú sap fer servir" i una màquina de ressonància magnètica que ja s'hauria d'haver tingut perquè "és un equipament bàsic", s'ha demanat “quins edificis es volen comprar? A quin preu?" i "qui controlarà les taxacions?”, a la vegada que ha acusat el Govern d'haver "destrossat el mercat" amb les decisions dels darrers anys.

Des del PS, Susanna Vela, que ha recordat que l'accés a un habitatge digne és una "prioritat clara i un element central de la nostra proposta política", ha incidit també en la necessitat que des del Govern s'informi "adequadament del procés de compra dels edificis", mentre que des de Concòdia, Cerni Escalé  advertia també sobre la necessitat de controlar les taxacions, ja que fins a la data els habitatges adquirits per a la creació del parc públic a preu assequible s'han pagat "molt alt pels estàndards de mercat”. 

Des de la majoria demòcrata, el conseller general David Montané ha defensat el nou crèdit per a habitatge assequible i salut recordant que les inversions en aquests àmbits "no parteixen de zero ni responen a "una actuació improvisada", sinó que són unes prioritats "sostingudes amb continuïtat".

Vint persones esperen plaça a una residència

Una vintena de persones es troben en llista d’espera per accedir a una residència, si bé n'hi ha que es troben en una plaça privada i la podrien demanar convencionada, segons ha detallat la ministra d'Afers Social, Trini Marín, que ha precisat que dotze de les persones "van a un centre de dia" mentre la resta "no necessita serveis".

Marín, que ha celebrat que la llista d'espera per al Servei d’Atenció Domiciliària "és zero", ha insistit, responent a una interpel·lació de la consellera general de Concòrdia Núria Segués, que des del Govern es treballa donant prioritat al fet que la gent gran pugui quedar-se "el màxim temps possible a casa seva, el seu entorn", sense que això comporti, òbviament, que no s'incideixi en altres recursos, com a mirar d'ampliar el nombre de places residencials. I en aquest sentit, ha assegurat que amb les 66 places convencionades previstes del futur centre que s'està construint a Encamp "es cobrirà la llista d'espera".

Per la seva part, la titular de Salut, Helena Mas, va defensar les polítiques de prevenció i envelliment saludable.


Educació ha cobert el 90% de baixes de professors

En el que portem de curs el ministeri d'Educació ha pogut cobrir fins al 90% dels dies d'absència de personal docent, un "nivell de cobertura força raonable", segons ha assegurat el titular de la cartera, Ladislau Baró, responent a una pregunta de la consellera general d'Andorra Endavant Noemí Amador en relació amb les absències del professorat i les mesures per tal de cobrir-les garantint als alumnes certa "continuïtat". El ministre, que estudiarà la viabilitat de la proposta d'AE de recórrer a personal del ministeri per cobrir absències, ha detallat que la meitat de les no cobertes eren baixes de curta durada.