Diari digital d'Andorra Bondia
El Comú vol aprofitar la previsible disminució del trànsit per fer “més amable” el centre de la Massana.
El Comú vol aprofitar la previsible disminució del trànsit per fer “més amable” el centre de la Massana.

Mobilitat, natura i comerç, els eixos del nou pla de dinamització de la Massana


Escrit per: 
M.S. / Foto: Jonathan Gil

Fer una parròquia més amable tant per a qui hi viu com per al visitant, millorar i facilitar la mobilitat així com els accessos a tot el bosc del voltant i diversificar a la vegada l’oferta comercial i lúdica són els grans eixos del nou Pla de desenvolupament local, comercial i turístic de la Massana, que s’ha presentat recentment als hotelers i comerciants de la parròquia.
Es tracta, segons va explicar el conseller de Turisme, Comerç i Dinamització, Sergi Balielles, d’una iniciativa que actualitza i dona continuïtat al Pla de dinamització i comerç elaborat fa ja deu anys i que pretén avançar-se i mirar d’aprofitar fins i tot l’impacte que pugui arribar a tenir la futura variant de la Massana, una infraestructura que s’acabarà fent sí o sí més tard o més d’hora, ja que “no és només una necessitat de la Massana o Ordino, sinó que ja és una necessitat de país”. 
En aquest sentit, Balielles va insistir que “no podem esperar que passi per pensar un pla B, sinó que cal anticipar-se”, i  va destacar la importància que tots els agents implicats “es facin seu aquest pla”, una iniciativa que no es va presentar finalment en una reunió de poble com es preveia per la coincidència amb la campanya electoral.
El pla, que tal com va remarcar el conseller “preveu actuacions i està pensat per a tota la parròquia”, distingeix, però, dos centres urbans principals com són els nuclis de la Massana i Arinsal, i té en compte fins a tres perfils de persones diferents com són les que viuen a la parròquia, les d’un entorn proper que hi van a comprar i els turistes que la visiten, majoritàriament famílies amb infants.
Així, en el cas concret del poble de la Massana, i tenint en compte que amb la desviació hi haurà una disminució del trànsit al centre, es preveuen fer voreres més amples i fins i tot alguna zona per a vianants fent “més amable” el centre de la Massana com a zona per passejar i també comprar. En aquesta línia, Balielles va destacar que “l’amableització va lligada als serveis que es vulguin donar”, de manera que “caldrà donar un motiu” a la gent per acostar-se a la zona.
Per això, el conseller, que va insistir en la necessària col·laboració i treball conjunt “publicoprivat” per desenvolupar el nou pla, va incidir en l’aposta per diversificar i buscar un tipus diferent de comerç, tenint en compte “que a cinc minuts en cotxe hi ha una gran àrea comercial” com és l’eix central de la capital i Escaldes-Engordany amb el qual no es pot competir. I en aquesta línia, el pla aposta per “un comerç de proximitat”. Entre les propostes en aquest àmbit s’hi troba també la construcció d’aparcament que permeti als visitants deixar el vehicle i caminar únicament cinc minuts per accedir al centre de la Massana.
Un altre dels objectius del pla és facilitar l’accés a diferents indrets de la parròquia. “Estem rodejats de boscos i la idea és poder-los apropar al màxim a les persones”, va destacar Balielles. Així, es preveu potenciar i millorar la xarxa de camins, especialment el camí Ral, i també completar la connexió a peu entre la Massana i Arinsal, facilitant d’aquesta manera també la mobilitat als ciutadans i als turistes i oferint-los una alternativa “saludable” de mobilitat.
En el cas del nucli d’Arinsal, i malgrat que segurament pel “target de clients” a nivell de comerç “és més complicat”, el pla, que també aposta per aprofitar altres nuclis com per exemple Pal amb el romànic, apunta més a potenciar l’activitat lúdica, i fer-ho “més enllà dels bars”. Així, especialment a l’hivern, es busca diversificar l’oferta perquè “un cop acabada la jornada d’esquí la gent es quedi a Arinsal fent activitats”.
Ja de cara a l’estiu, i lligat a la voluntat d’apropar la natura, s’aposta per potenciar el parc natural del Comapedrosa i donar-hi més portes d’accés. De fet, des del coll de la Botella a través del telefèric d’Arinsal és un bon punt d’accés cap al cim del Comapedrosa, tot i que també es volen potenciar les rutes pel parc natural.
En definitiva, i seguint una mica la tendència del turisme d’estades de dos o tres dies, el pla pretén situar la Massana com a destinació d’aquest tipus de turisme i oferir activitats als turistes per “omplir” els dos o tres dies d’estada a la parròquia.
La voluntat del Comú és començar a definir ja de quina manera es treballa en les línies apuntades pel pla, un “full de ruta a cinc o set anys” com va definir Balielles, que va mostrar la satisfacció pel fet que la iniciativa s’ha treballat conjuntament entre majoria i oposició de manera que hi ha una garantia “que es desenvoluparà”. També, perquè en la reunió de presentació del pla als agents implicats es va veure el sector “amb moltes ganes d’implicar-s’hi”.

mobilitat
natura
comerç
eixos
pla de dinamització
Massana
nou

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte