El Comú d'Ordino ha aprovat per majoria el tancament dels comptes de l'any 2024, que ha acabat amb un superàvit pressupostari d'1,7 milions d'euros, després de tenir uns ingressos totals de 16 milions i una despesa 14,3. Així ho ha exposat el conseller de Finances i Pressupost d'Ordino, Ludovic Albós, durant la sessió de Consell de Comú d'aquest dijous. Albós també ha exposat que l'endeutament total s'ha situat en 7,9 milions, que amb la suma de les societats participades fa més de 9,9 milions, que és el 68,17% del sostre de l'endeutament. El superàvit s'ha assolit malgrat la davallada de 3,5 milions dels ingressos (10,51% menys), que Albós ha atribuït a la suspensió del Pla d'ordenació i urbanisme parroquial (POUP). "El 100% és davallada de la construcció", ha dit.
Els ingressos de la corporació comunal per la construcció podien disminuir, era un aspecte que ja es preveia i, de fet, "per aquest any es preveu que baixi. Sí que es reprendran alguns projectes que estaven parats, però la tendència és que tota la recaptació per aquests impostos vagin cap avall", ha confirmat el titular de Finances i Pressupost comunal. La previsió dels ingressos d'enguany per la construcció és similar a la del 2024, és a dir, d'un milió i mig d'euros. En aquest punt, la cònsol major d'Ordino, Maria del Mar Coma, ha destacat que, si bé al novembre s'aixeca la suspensió del Pla d'ordenació i urbanisme, no es preveu un gran augment de les obres, sinó que s'acabin els petits projectes que ja s'han engegat actualment.
Pel que fa a la despesa, s'ha executat el 65,26% de la inicialment pressupostada amb un augment de l'11,15% total, és a dir, d'1,6 milions. La despesa corrent ha ascendit fins als gairebé 1,2 milions, amb una pujada de l'11,43% respecte a l'exercici anterior. En relació amb el capítol d'inversions, aquest ha arribat als 1,9 milions, la qual cosa suposa un increment del 15,75% respecte a l'any 2023, mentre que la inversió compromesa no liquidada i que estarà reconduïda al pressupost del 2025 ha estat de prop de 4,9 milions. Així doncs, la suma de la inversió liquidada i compromesa ha ascendit a més de 6,8 milions d'euros, on destaca la xarxa de clavegueres i aigua potable (999.900 euros); les obres de remodelació i recuperació de l'antic hotel Casamanya (792.256 euros); i la consolidació de la reforma del Centre Esportiu d'Ordino amb la zona de relax (575.593 euros). El departament de Serveis Públics ha rebut 91.622 euros per invertir en equipaments diversos (neteja viària, enjardinament, eines i instal·lacions d’edificis); el servei d’aigua i els sistemes de control i lectura, una partida de 70.902 euros; i a la seguretat viària s’han destinat 64.057 euros (senyals, indicadors, videovigilància i passos de vianants). A Agricultura i Medi Ambient s'hi han destinat 167.106 euros per l’adquisició d’un tractor i l’equipament de material per al compostatge, que es vol potenciar des del comú. Finalment, cal destacar la zona lúdica i esportiva ubicada prop de l’escola de secundària que s'ha endut 177.866 euros.
La corporació comunal ha valorat positivament l’estat de la despesa financera que modera el seu creixement amb un increment només del 5% respecte al 2023.
Coma, conscient que el POUP pot acabar a la Batllia
Demanada per la revisió del POUP i l'opinió de l'Associació de Propietaris de Terres Andorranes, Maria del Mar Coma ha incidit en el fet que el que fan és regir-se per la llei. "Tenim uns tempos. Nosaltres estem en aquest any entre l'aprovació provisional i la definitiva, en la qual ara ens han de presentar l'informe de la CTU després que s'hagin enviat els informes al Govern i s'hagin fet els canvis requerits", ha explicat. Ara, estan a l'espera que s'acabi el període de tres mesos per obtenir l'informe de la CTU i desitgen que pugui entrar en temps.
"Si l'associació de propietaris creu que no s'ha acabat, és el seu criteri. Aquests són els temps que ens marca la llei i si després es volen acollir a anar a la Batllia, serà a part", ha dit. De fet, Coma no sap si aniran per via judicial, tot i que saben que hi haurà persones interessades a fer-ho amb les seves fitxes. "No crec que la Batllia accepti que vagin tots en contra del Pla d'urbanisme, perquè si ho fan també podran anar per altres parròquies i seria un problema jurídic", ha conclòs.