El Consell General, en la primera sessió ordinària de la legislatura, ha aprovat avui per assentiment el projecte de llei de suplement de crèdit de 28,3 milions per fer front a l’adquisició de dos blocs del complex Ribasol d’Arinsal i d’un immoble a Andorra la Vella així com a la rehabilitació dels edificis adquirits o arrendats per destinar-los a habitatges de lloguer a preu assequible.

Malgrat votar-hi favorablement, des de Concòrdia i des del grup socialdemòcrata s'ha criticat la política d’habitatge del Govern i s'ha considerat la iniciativa, que “arriba tard”, del tot “insuficient” de cara a poder donar resposta a la “principal preocupació de la població”, tal com ha remarcat la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge en la defensa del text. Conxita Marsol, que ha avançat que un dels edificis adquirits pel Govern es podria destinar al cohabitatge, ja que és “una bona oportunitat per provar” aquesta modalitat, ha detallat que 12,9 milions es destinaran a la rehabilitació dels edificis, 2,5 aquest exercici i 10,4 de cara al vinent, i 14,5 per a les noves adquisicions, 5 milions aquest mateix any, i 5,7 i 3,7 en plurianuals el 2024 i 2025, respectivament. A més es dedicaran 800.000 euros a la redacció de projectes i la direcció de les obres a realitzar en unes actuacions orientades a poder disposar d’un parc d’habitatge públic de preu assequible de 300 pisos, un centenar dels quals el primer semestre del 2024.

Paral·lelament, Marsol, que ha agraït el suport dels grups i els ha tornat a estendre la mà per “treballar plegats” en aquesta qüestió, ha dit que s’estudiarà la reglamentació i el procediment d’adjudicació d’aquests immobles que es posin al mercat.

El parlamentari de Concòrdia Pol Bartolomé ha justificat el vot favorable per “la urgència de la situació” i per “l’aposta per la rehabilitació d’edificis i no construir-ne de nous”, si bé ha assegurat que les mesures per crear el parc d’habitatges públic “arriben tard” i ha incidit que representen una inversió “molt important” per a un “retorn insuficient”, especialment en el cas dels immobles que s’han arrendat.

La consellera general socialdemòcrata Susanna Vela, que ha titllat la mesura d’“insuficient” i ha reclamat que es mantinguin les pròrrogues dels lloguers, ha lamentat la manca de planificació de l’executiu en aquesta matèria i els ha recordat que ja el 2019 es van comprometre a crear un fons publicoprivat del qual mai més se n’ha sabut res.

Des dels grups de la majoria Carles Naudi d’Areny-Plandolit (CC) i David Montané (DA) han defensat la política d’habitatge del Govern, igual com ha fet el conseller no adscrit, Víctor Pintos, mentre que la presidenta del grup d’Andorra Endavant, Carine Montaner, ha demanat “actuar ràpid” i “no buscar rèdits polítics” en aquest tema.

Mà estesa per complir amb la totalitat del conveni d’Istanbul

La majoria parlamentària, que ha rebut el suport dels tres parlamentaris d’Andorra Endavant, ha rebutjat els escrits d’oposició al manteniment de la reserva a l’apartat 2 de l’article 30 del Conveni del Consell d’Europa sobre la prevenció i lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, conegut com a Conveni d’Istanbul, presentats pel grup socialdemòcrata i Concòrdia. Amb tot, des del Govern i des del grup demòcrata s'ha estès la mà a treballar en una llei que permeti en un futur poder aixecar aquesta reserva, per la qual l’Estat declina fer-se càrrec de les indemnitzacions a les víctimes de violència de gènere i violència domèstica que hagin patit danys greus a la integritat corporal o a la salut, sempre que el perjudici no estigui cobert per l’autor del delicte o per assegurances o serveis finançats per l’estat.

La presidenta del grup parlamentari socialdemòcrata, Judit Salazar, ha lamentat que ja s’hagués rebutjat aixecar aquesta reserva el 2019 i que ara, un any abans que toqui renovar-la, es torni a fer excusant-se en els mateixos motius que cal una modificació legislativa i per no caure en una discriminació cap altres víctimes.

Des de Concòrdia, la presidenta suplent del grup, Núria Segués, ha destacat que mentre es mantingui la reserva s’impedeix que la Llei d’igualtat sigui efectiva.


El PS demana pel control de treballadors forans

La presidenta del grup socialdemòcrata, Judith Salazar, ha entrat avui amb caràcter d’urgència una pregunta sobre els treballadors forans subcontractats i el control laboral andorrà que l’executiu haurà de respondre en la sessió de demà a la tarda. Salazar recorda les recents declaracions del cap de Govern i de la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge on asseguraven la responsabilitat del Govern a l’hora de vigilar el compliment de la normativa andorrana “vinguin d’on vinguin” els treballadors, i davant d’aquestes demana “què ha motivat el canvi pel que fa al control, ara sí, de l’estàndard laboral andorrà en relació amb els treballadors forans, contractats en el marc d’una prestació de serveis entre empreses”.

D’altra banda, els parlamentaris d’Andorra Endavant han entrat també tres preguntes urgents més. Així, Noemí Amador demana per la manca de places en les residències per a persones dependents i gent gran, la presidenta del grup, Carine Montaner, pregunta per les línies d’actuació del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) per solucionar el conflicte del transport sanitari, i Marc Monteagudo interpel·la l’executiu sobre el nombre de demandes de residència rebutjades pels antecedents penals.