Dos quarts de tres de la tarda i sota un sol de justícia, segurament no era la millor combinació perquè una multitud esperés l’arribada del president de la República de Portugal, Marcelo Rebelo de Sousa. Però tot i així, encara no una vintena de curiosos s’havien acostat fins a la zona de davant de Govern. La Gabriela i la Marina acompanyaven el seu pare. Ell nascut a Portugal, elles andorranes, però no amagaven que “ens fa gràcia que vingui, i com que som una comunitat bastant gran està bé poder-lo veure”. El pas d’una moto de la policia a tot drap donava a entendre que la comitiva ja era a prop. Rebelo de Sousa apareix puntual per a la visita de tres hores que tenia prevista al país. Abans d’entrar a Govern, però, primera mostra d’interès cap als residents: el polític lusità aixeca el braç i saluda els pocs curiosos que l’esperaven, que òbviament, li van tornar el gest. Sense crits ni alegria desfermada.
Acabat el primer contacte, els curiosos ja havien fet cap a la plaça del Poble. I és que la previsió de mal temps (amb avís taronja inclòs per tempesta i vent) ha fet canviar el programa i traslladar les activitats al Centre de Congressos de la capital. Les mesures de seguretat eren evidents, amb agents de policia per tot arreu (inclòs el teulat del Centre de Congressos) acompanyats de membres d’una empresa de seguretat que vigilaven atentament l’espai i s’encarregaven de controlar tothom que volia acostar-se a la sala Consòrcia, on Rebelo de Sousa ha fet el seu parlament i els grups de folklore han ofert diverses actuacions. Uns controls tan estrictes que un simple paraigua a la bossa o un pintallavis et podia deixar al carrer.
Abans de les 4 de la tarda els membres de la comunitat portuguesa anaven arribant amb comptagotes. La Carina Mendes i l’Ana Mendes, integrants de les associacions portugueses del país, destacaven del president que “és molt proper i això a la gent li agrada”. Entre els observadors, també alguns portuguesos que es trobaven aquí de vacances i que confessaven que si poden veure el seu president “bé”, però que si no podia ser “no passava res”.
Mentre el cel s’anava tapant i amenaçava la tempesta, Rebelo de Sousa apareix a la plaça. Fent gala de la seva proximitat, poc li ha costat agafar el mòbil i fer-se una primera selfie amb les autoritats del Principat. Abans d’entrar al Centre de Congressos. Primer contacte amb els residents que l’esperaven, que s'han atansat tant com han pogut per fer algunes fotos i saludar-lo. Entre ells, la Rosa Maria, que fa 32 anys que viu al país però que amb una bandera de Portugal a la mà explicava emocionada la il·lusió que li feia veure’l. “És la primera vegada que el veig, estic molt contenta.”, afirmava, destacant que anteriorment havia vist Aníbal Cavaco Silva “però no em va agradar perquè ens va treure el consolat”.
Minuts després ha arribat la tempesta. Llamps i trons que han fet que tots aquells que no havien de baixar a veure en persona el president miressin de trobar aixopluc. L’entrada del Centre de Congressos era el punt de trobada i l’espai on lamentar que la pluja podia espatllar l’esdeveniment. “N’estic enamorada”, confessava entre rialles l’Ana Paula da Costa, que destacava de Rebelo que “és molt campechano i que vingui fa que ens sentim més emparats”.
Passades les 4, i amb la pluja esvaïda, Rebelo de Sousa ha tornat a aparèixer a la plaça. Ha estat el moment en què més gent s'ha acumulat a la zona i després de l’actuació de la Tuna Universitària de Bragança, bany de masses. El president lusità s'ha acostat a tothom, s'ha interessat pel que li explicaven els residents i a la que li queia un mòbil a la mà, no dubtava ni un segon: braç alçat i foto per al record. Tota una tempesta de selfies que ha fet les delícies d’aquells que han volgut veure el seu president.