L’any 2023 el Consell General va efectuar tota una sèrie de contractacions directes sense disposar de cap informe previ a través del qual es justifiqués adequadament aquestes contractacions ni que es poguessin acollir realment a aquesta modalitat.
Així es desprèn si més no de l’informe relatiu als treballs de fiscalització corresponents al tancament de l’exercici 2023 de la institució que el Tribunal de Comptes ha tramès al Consell General, en què detalla que aquestes contractacions directes es van fer per un import global de 107.748 euros. Concretament, es van satisfer 7.944 euros a Ascensors Principat pel manteniment dels ascensors, 16.943 a Temporal Quality per la prestació de serveis, 17.123 a Centre de Jardineria la Grandalla per diferents treballs, 8.097 a Colors de Siena per tasques de reparació i conservació, 8.149 a Gil Mobiliari per l’adquisició de mobiliari i estris, 8.036 a Televalls per treballs de processament de dades i 41.456 al Grup Menta per treballs de seguretat.
A la vegada, l’òrgan fiscalitzador pica la cresta també al Consell General per mantenir contractes de serveis per una durada superior als sis anys que estableix la Llei de contractació pública. Concretament es tracta de tres contractes, amb tres empreses diferents, per a serveis de subministrament, audiovisuals i de manteniment que sumen un import global de 292.615 euros.
En les al·legacions presentades a l’informe, el síndic general, Carles Ensenyat, explica que, en el cas d’Ascensors Principat i Televalls, es disposa d’un contracte signat el 2021 i prorrogable any en any fins als sis anys, mentre que en el cas del Grup Menta, on admet una durada superior als sis anys, el contracte és del 2015 i s’ha programat any en any prestant un “servei de continuïtat i sota les condicions establertes en el contracte prorrogat”.
Quant al cas del Centre de Jardineria Grandalla, s’apunta que l’expedient corresponent no va ser sol·licitat durant els treballs de fiscalització, mentre que pel que fa a Temporal Quality, es va detallar que el darrer trimestre del 2022 es va iniciar un procés per cobrir una plaça de recepcionista, que fins aleshores estava coberta de forma provisional, i que el juliol del 2023 ja va quedar resolta la situació en adjudicar la plaça en una convocatòria externa.
Finalment, en el cas de Gil Mobiliari, el síndic argumenta que es tracta de dos expedients de contractació directa del 2022 reconduïts el 2023, mentre justifica la contractació de Colors de Siena emmarcant-la en el context de canvi de legislatura i una nova configuració parlamentària.
En relació amb els contractes d’una durada superior als sis anys, en les al·legacions s’insisteix que es tracta d’expedients no sol·licitats durant els treballs de fiscalització.
Les explicacions del síndic van convèncer el Tribunal de Comptes, si bé no en tots els casos, ja que en les seves observacions complementàries manté l’existència de dues contractacions directes, la de Temporal Quality i la del Centre de Jardineria la Grandalla, per un import global de 34.066 euros efectuades sense comptar amb l’informe tècnic que en justifiqués adequadament la contractació ni que pogués fer-se a través d’aquesta modalitat.
Així mateix, pel que fa al manteniment de contractes superiors als sis anys previstos en la Llei de contractació pública, l’òrgan fiscalitzador manté dos dels tres contractes apuntats inicialment, els corresponents a serveis audiovisuals i de manteniment, per un import global de 240.244 euros.
D’altra banda, i com és habitual any rere any, el Tribunal de Comptes torna a advertir el Consell General que el sistema de fons mutual d’acord amb el qual es reté l’1% del salari als treballadors de la institució per cobrir la part de les incapacitats temporals no cobertes per la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) no té cap base legal sobre la qual se sustenti ni cap normativa que en reguli el funcionament ni determini els drets i les obligacions que genera.
Igual també que en exercicis precedents, des del Consell General s’explica que malgrat no existir una regulació escrita d’aquest fons, la seva operativa, els criteris i condicions de l’atorgament de les prestacions complementàries són a bastament coneguts per les parts. També s’assegura que s’està treballant en unes bases reguladores del fons.
Augments salarials indeguts a l’AQUA
L’Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d’Andorra (AQUA) va satisfer l’any 2023 fins a 16.469 euros corresponents a increments i complements salarials, alguns dels quals no ajustats a la nova política retributiva aprovada pel comitè director, i d’altres per manca de documentació que validi el seu pagament o absència de normativa. Així ho posa de manifest el Tribunal de Comptes en l’informe relatiu als treballs de fiscalització del tancament de l’exercici 2023 de l’AQUA, en què adverteix que “aquests pagaments podrien tenir la consideració de pagaments indeguts”, de manera que podrien ser susceptibles de generar “responsabilitats civils i administratives” d’acord amb les disposicions de la Llei general de les finances públiques.
L’informe de l’organisme fiscalitzador posa de manifest també que durant l’exercici 2023 l’AQUA va procedir a la contractació d’un tècnic de qualitat júnior, en un procés en el qual no constava, tampoc en l’edicte de la convocatòria, l’establiment d’unes bases de valoració prou objectivables que permetessin obtenir la puntuació assolida en l’avaluació dels candidats i garantir d’aquesta manera una elecció ajustada als principis de mèrit i igualtat.
L’entitat tampoc va estar subjecta a cap funció interventora, incomplint així també les disposicions de la Llei general de les finances públiques.