Amb voluntat de desestacionalitzar al màxim l’afluència turística, el ministeri de Turisme treballa perquè la primavera que ve es pugui oferir un festival de música que en paraules de la titular de la cartera, Verònica Canals, ha de permetre “fer perdurar l’efecte hivern” un cop les pistes d’esquí ja estiguin tancades i es pretén que “no vagi lligat directament amb el comerç”. 

La proposta, de la qual ja s’havia parlat en més d’una ocasió si bé fins ara no s’ha concretat, sembla que comença a agafar forma. Canals va indicar que s’està treballant conjuntament amb el Comú d’Andorra la Vella perquè el festival pugui encaixar amb l’oferta existent, “però afegint quelcom més internacional”. La ministra no va concretar encara les dates, però tot fa preveure que sigui entre abril i maig, ja que ha de coincidir amb el final de la temporada d’hivern i es vol evitar que hagin començat, ja, els festivals similars que es fan als països veïns. Sí que va detallar, en canvi, que s’allargarà durant tres caps de setmana, els dos primers hi hauria actuacions durant tres dies, mentre que el darrer només serien dos dies.
Igualment va indicar que s’està en procés de tancar patrocinadors i s’està en converses amb companyies internacionals. La voluntat és que tingui un aire “més pop” que per exemple la programació de l’Auditori, i que vagi dirigit “a un públic familiar i que no sigui molt massiu”. Pel que fa a la ubicació, encara no està definida, si bé Canals va apuntar que “tinc algun lloc pensat perquè volem sorprendre i ser creatius”.
El què és clar és que de moment aniria deslligat del recinte multifuncional, ja que es preveu que es necessitin uns 24 mesos per construir-lo.

Cirque du Soleil
Un altre esdeveniment pel qual es busca emplaçament és el Cirque du Soleil, que de moment l’estiu que ve tornarà. Turisme està en la fase final de negociacions amb la companyia canadenca per tancar la proposta final. Verònica Canals, però, va explicar que tornarà a ser “un model fet a mida per al país” i que comptarà amb una capacitat similar a la que es tenia fins ara (unes 5.000 places per funció). Segons la titular de Turisme, “l’on, el com i la definició” es podrà saber, a tot estirar, a principis d’any.

 

La taxa turística, en procés d’estudi

El Govern té sobre la taula la proposta d’implantar una taxa turística i segons va confirmar la ministra de Turisme, el plantejament està en fase d’estudi. Va indicar que s’ha començat a parlar amb alguns actors i que ara es vol dur a terme un procés de benchmarking, és a dir, un estudi de com s’ha implantat en altres països de l’entorn. Canals va garantir que “s’està molt lluny d’estar fet”, però de moment no la descarten. Va deixar clar, això sí, que “cal diàleg i ser transparents”, amb tots els actors implicats i un dels elements que ha de determinar la decisió que es prengui és “en què revertirien els diners que es recaptessin a través de la taxa”.

 

Espot afirma que l’heliport “és necessari, però no és qüestió de vida o mort”

El cap de Govern va assegurar ahir que l’heliport és una infraestructura “necessària, però no imprescindible. No és qüestió de vida o mort”. D’aquesta manera va exposar que si bé l’Executiu té previst seguir treballant per mirar de tirar-lo endavant, ja va avançar que un cop descartada la ubicació a les Tresoles, “valorarem altres possibles ubicacions”. Ara bé, sembla que després de tres fracassos consecutius, s’ha après la lliçó i va remarcar que “aquelles on veiem que hi haurà una oposició frontal d’una part de la ciutadania, més val no tornar-les a plantejar”.
Així doncs, la voluntat de l’Executiu és recuperar els diferents estudis que s’havien fet fins ara per poder reavaluar ubicacions que fins ara no s’havien tingut en compte. La viabilitat o no de trobar un espai on ubicar-lo serà el que els farà “decidir si tirem endavant el projecte o no”. Espot tampoc va descartar encarregar algun estudi complementari si es veiés necessari, però ja va advertir que no es vol fer una despesa econòmica excessiva.
D’altra banda, en relació amb la proposta de l’EFA i la CEA de crear un consorci per definir quines són les infraestructures de comunicació que s’han de desenvolupar i deslligar-les del debat polític, el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo s’hi va mostrar favorable. “Ho veiem positiu i estem oberts a poder parlar d’aquesta manera”, va apuntar, recordant que “al final, les infraestructures sabem tots quines són, altra cosa és quines són assumibles”. De fet, va recordar que en el cas de l’aeroport, justament, és la Cambra de Comerç qui està pilotant els estudis per determinar si és viable o no i en quin punt s’hauria d’ubicar, fet que també passa en la proposta de connexió ferroviària.
Quant a l’heliport, va admetre que fins ara “el lideratge requeia sobre el Govern”, però després de la proposta de l’EFA de deixar l’encàrrec en mans d’un consorci publicoprivat, “ens sembla adient i no és una fórmula que seria exclusiva ni quelcom que inventaríem, ja es dona en altres llocs on les patronals participen i després cadascú ha d’assumir el rol que li pertoca”.