Decidit, ho tenien al vespre: els pagesos que van mantenir la C-14 tallada durant tota la jornada a l’altura de Bassella (Alt Urgell) hi farien nit. Només estaven decidint torns, enviant alguns cap a casa i rebent els relleus. El tall de la carretera, doncs, aquest matí haurà sumat ja vint-i-quatre hores ininterrompudes (i seguint) des que ahir sobre les deu del matí mig centenar de tractors, arribats des de la comarca, així com des de Solsona i la Noguera, es van concentrar en aquest punt de la via, impedint tota circulació, en el marc de les mobilitzacions que està duent a terme el sector primari i que, aquí, respon a la crida del sindicat Unió de Pagesos (UP). Les concentracions es mantindran avui i demà als passos fronterers (amb França, en aquest cas han obviat Andorra) i a diferents punts de Catalunya en protesta pels acords de lliure comerç de la Unió Europea.
El tall de carretera, tan prolongat, va produir molta confusió entre els conductors, que durant tota la jornada van intentar trobar passos alternatius endinsant-se per carreteres adjacents. Un dels vials més freqüentats és una carretera que pertany a la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE) que connecta Peramola amb Ponts, seguint l’antic camí i que els veïns de les contrades coneixen com a carretera de Politg. Molts acabaven extraviats, entrant al nucli peramolí.
Caos i arbres tallats
A última hora de la tarda, no obstant això, també els automobilistes que circulaven en direcció nord des d’Oliana intentaven escapolir-se del tall per aquesta alternativa (o eren adreçats fins allà pels agents dels mossos d’esquadra) van acabar trobant-se en un parany, perquè mossos, a l’altura del trencall de Peramola els van aturar. Alguns conductors –i testimonis de tot plegat– insistien que s’estava generant un caos considerable. Algun conductor, que precisament tenia intenció d’arribar a Andorra, explicava que a l’altura del Museu de la Moto els mossos el van fer tornar enrere, cap a Ponts, i passar per la carretera de la CHE, que a la zona coneixen com a carretera de Politg (C-362). Però en aquest trajecte es van trobar amb el trànsit també aquí interromput per arbres a la carretera. Així que tot plegat encara acabava de complicar-se quan algun grup de manifestants, dels quals els organitzadors se’n desmarcaven, van decidir aquesta acció per impedir el trànsit en vies que podrien ser alternatives. Van ser els bombers els encarregats de retirar-los, evitant així accidents, especialment durant les hores fosques de la nit.
Emergències
Des d’UP, el portaveu designat per a aquesta concentració, Ramon Sala, insistia que la decisió de tallar arbres no havia sortit del sindicat i que ells es limitaven al “tall localitzat”. Durant tot el dia només van deixar pas a vehicles d’emergència, actitud que pensen mantenir les pròximes hores. Al llarg de la primera jornada de protesta van viure “moments de tota mena” pel que fa a la relació amb els conductors, confessava, tot i que en general, “ho hem anat gestionant força bé”, considerava el portaveu dels concentrats.
Des del sindicat recordaven els motius de la mobilització, que passen per “la competència deslleial d’importacions que no compleixen les mateixes condicions exigides a les produccions agràries dels països membres de la Unió Europea, i una reducció efectiva de la burocràcia que carrega de temps i costos la pagesia de l’agricultura familiar”. Tenen el suport de la pagesia del sindicat francès Confédération Paysanne.