Andorra Turisme ha negociat un nou contracte amb el Cirque du Soleil per quatre anys, encara que renovable any a any. Així, aquest estiu la companyia canadenca tornarà al Principat per desena vegada, i ho farà amb l’espectacle Sublim, que té com a protagonista un dissenyador de moda que vol tancar el seu taller. Amb el nou contracte, negociat “des de zero”, s’ha actualitzat el preu, que ara arriba als 3 milions d’euros aproximadament, el que és un increment de prop de 400.000 euros. Segons han destacat el ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, i el gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, el preu no s’havia actualitzat des de l’inici de la col·laboració amb el Cirque du Soleil, l’any 2013, tot i haver incrementat el nombre de funcions.

Es faran un total de 22 representacions de Sublim, que s’estrenarà el  6 de juliol i que, a diferència dels anys anteriors, s’allargarà fins a principis d’agost, fins al dia 4, i coincidint amb la festa major d’Andorra la Vella. Les entrades tindran preus que oscil·laran entre els 23 euros (entrada lateral entre setmana) i els 31 euros (entrada central en cap de setmana) i es posaran a la venda per al públic en general a partir del 20 de maig, encara que ja estan a disposició del sector hoteler perquè puguin preparar els paquets.
 

Insubstituïble
Els “bons resultats” obtinguts l’any passat fan que el del Cirque du Soleil sigui “un espectacle insubstituïble”, ha manifestat Torres, que ha destacat que “les sinergies que es generen al tomb del Cirque du Soleil” obligaven a fer “esforços” per renovar el contracte. En aquest sentit, el gerent d’Andorra Turisme ha apuntat que l’any passat es van superar els 70.000 espectadors amb una ocupació mitjana del 91% per passi, un 83,4% del qual van ser forans; el 76,7%, provinents d’Espanya; un 5,1% de França; un 1,5%, d’altres destinacions; i d’Andorra, un 16,6%.

Entre el públic de l’any passat, més de la meitat, un 52,4%, era “repetidor” i ja havia assistit a algun espectacle del Cirque du Soleil amb anterioritat, i el 72,9% va al·legar que el motiu principal de la visita al país era justament assistir a la funció. En aquest sentit, el 85,5% va declarar que hi tornaria a assistir si enguany s’organitzava una nova representació. En conjunt, l’espectacle va ser valorat amb un 8,8 sobre 10, una dada “reament espectacular”, segons el gerent d’Andorra Turisme.

I l’altra dada que fa “insubstituïble” el Cirque du Soleil és la despesa mitjana per visitant i dia, que l’any passat es va enfilar fins als 137 euros, quan l’any anterior va ser de 123. Una xifra a la qual segurament hagi contribuït, segons Budzaku, el canvi en la modalitat i preu de les entrades de l’espectacle, que l’any passat ja van ser totes amb cadira. Això també va permetre abaratir el cost de l’organització de l’espectacle, dels gairebé 2,8 milions del 2022 als encara no 2,5 milions l’any passat. Així, tenint en compte l’increment de 400.000 euros contemplat en el contracte amb la companyia canadenca i esperant una ocupació similar a la de l’any passat (el Cirque du Soleil estarà instal·lat en una carpa a l’aparcament de Prada Casadet, com el 2023, i s’oferiran 3.500 seients per sessió arribant a un total de 77.000 places), Andorra Turisme calcula que hi haurà un 10% o 12% d’increment del cost, però es mantindrà “l’equilibri”, segons Budzaku.

Així doncs, “amb aquesta negociació estem més que còmodes”, ha assegurat el gerent d’Andorra Turisme sobre l’acord tancat amb el Cirque du Soleil, a qui “considerem com un partner” i de qui “no podem aprofitar-nos d’una manera que no sigui justa”.
 

Una acrobàcia amb medalla d’or i “poc vista a Europa”
Sublim inclourà un nombre similar d’acrobàcies que en anys anteriors, una desena. Entre els números acrobàtics que es podran veure a Andorra n’hi ha un “poc vist a Europa”, segons ha explicat Enric Torres, director de Producte i Nous Projectes d’Andorra Turisme, i que ha estat guardonat amb la medalla d’or al Festival Mondiale du Cirque de Demain, de França. L’any passat les acrobàcies van ser valorades amb un 9,1 sobre 10 pels espectadors.

Més enllà dels números acrobàtics, l’espectacle d’aquest 2024 proposa un viatge a través d’un dissenyador d’alta costura a punt de tancar les portes del seu taller. Els maniquins que han lluït les seves obres cobren vida i “ens traslladen a un món farcit d’art, exclusivitat, volums i textures. És tot un homenatge a la tradició comercial del país, l’escenari es dividirà en tres parts: la façana d’una botiga, un aparador al centre que tant farà de botiga com de taller, i als costats unes passarel·les. El vestuari, extravagant i de colors llampants combinant diferents textures, tindrà un paper important, i les cançons s’interpretaran en directe”.