Diari digital d'Andorra Bondia
Un grup de persones esperen l’autobús en una parada d’Andorra la Vella.
Un grup de persones esperen l’autobús en una parada d’Andorra la Vella.

Abans de reduir el preu del bus cal un estudi, avisen les concessionàries


Escrit per: 
M. S. C. / Foto: Facundo Santana

L’aposta dels grups parlamentaris que donen suport al Govern de destinar una subvenció al transport públic per reduir el cost del bitllet mitjà un 20% ha estat rebuda amb cautela per part de les empreses concessionàries d’aquest servei. El que les dues companyies coincideixen a destacar és la necessitat de dur a terme un estudi abans d’emprendre qualsevol actuació d’aquest tipus. Ho posa en relleu el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, quan afirma que “cal tenir-ho molt ben estudiat per adoptar aquesta mesura”. Dallerès adverteix que en cas contrari, la decisió fa “por” a les empreses que van guanyar el concurs de les línies nacionals, ja que s’entraria en una situació d’inseguretat tenint en compte que tot plegat pot acabar comportant perjudicis als privats.

En aquest sentit, Dallerès va explicar que reduir les tarifes dels autobusos de línia regular nacional no implicaria cap problema mentre estigui governant el mateix executiu. La situació es complicaria quan un nou govern decidís que no vol seguir subvencionant el transport públic. Aquesta mesura obligaria a apujar les tarifes. Però el temor de la concessionària és que mentre això no es produís, podria transcórrer un període de temps necessari per discutir quin seria el preu que hauria de pagar l’usuari. Si aquest temps és força llarg, i l’executiu deixa de subvencionar el transport públic mentre dura tot el procés, tot plegat crearia “molts danys” a les empreses que ofereixen el servei.

De la seva banda, el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, defensa que “abans de fer qualsevol cosa seria necessari dur a terme una enquesta i un informe”. Per Gabriel, aquest treball hauria de permetre tenir informació sobre la utilització del transport públic i els motius que portarien a créixer en usuaris.

El director d’Autocars Nadal també es va mostrar convençut que “una baixada de tarifes sempre ajudarà a incentivar l’ús del transport públic”. Tot i així, Gabriel va posar en relleu que un aspecte fonamental per créixer en viatgers és el compliment dels horaris, i per això considera que també s’han d’adoptar mesures per evitar que els autobusos es trobin encallats en embussos que fan que els vehicles vagin amb retard respecte de l’hora prevista. És davant d’aquesta situació que Gabriel planteja que seria interessant habilitar i potenciar carrils bus per tal de complir amb els horaris. 

Gabriel assenyala que és el Govern qui marca si s’han de reduir o apujar les tarifes i que mentre l’executiu faci l’aportació corresponent per mantenir l’equilibri econòmic de la concessió no hi ha d’haver “cap problema”. Al mateix temps afegeix que l’usuari s’ha de “sentir còmode” amb les tarifes. “Cal buscar un equilibri”, exposa, al mateix temps que reitera que amb el que no està a favor és amb la gratuïtat del transport públic perquè “no es valora de la mateixa manera que si fas pagar alguna cosa”.

Entre les esmenes al pressupost per al 2020 presentades pel grup parlamentari demòcrata, liberal i de Ciutadans Compromesos n’hi ha d’encaminades a millorar el transport públic. En concret, els grups de la majoria proposen destinar 1,12 milions anuals durant els quatre anys de la legislatura a reduir el cost del bitllet mitjà un 20%, aproximadament. Aquesta mesura, en cas de ser aprovada pel Consell General, serà d’aplicació immediata, segons van informar els consellers. Tal com van indicar, aquest és el següent pas per seguir potenciant el transport públic després de la concessió de les noves línies regulars nacionals d’autobús.

abans
reduir
preu
bus
estudi
avisen
concessionàries

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Hem sembla que ja no hi ha temps per pensa que el que combe o no hem combe, es tracta de lluitar contra el cambi climatic , no de veure el que m'interesa o ni m'interesa ,es tracta de buscar la manera de revertir-ho, ja no serveix de fer passar primer el meu interes particular , passe primer la terra i no el creixement del pib ilusos

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte