Nombrosos pares d’alumnes del Collège estan descontents per les absències d’alguns professors a les aules del centre, ubicat al Lycée Comte de Foix d’Andorra la Vella. La setmana passada va ser la gota que va fer vessar el vas, ja que diversos professors van seguir una formació, un extrem confirmat per fonts de l’establiment.
Una mare afirma que “hi ha arribat a haver quatre matèries anul·lades en un mateix dia” d’un màxim de vuit hores lectives corresponents a classes de 6ème i 5ème. La mateixa mare es lamenta que la persona que fa classe de català al seu fill “falta des de fa un mes”. En aquest cas, trobar reemplaçant correspon al ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats. Un altre pare s’indigna perquè aquest any el seu fill “no té classes regulars de física i química a causa de les absències continuades del professor” que ha d’impartir aquesta matèria. El problema, reconeixen les fonts consultades, és de difícil solució.
Substitucions
El Lycée depèn administrativament de l’Acadèmia de Montpeller, cosa que allarga els tràmits administratius i no sempre s’aconsegueix trobar substituts per dos motius: tot i la prima que es paga per venir a Andorra, no compensa traslladar-s’hi per un període de setmanes o de mesos a causa de l’elevat cost dels preus de lloguer i per tota la documentació que cal aportar; i perquè el ministeri d’Educació Nacional francès ha optat pels contractes de durada determinada (CDD).
La majoria de treballadors amb aquest format de contracte es consideren menystinguts i mal pagats, i a aquest sentiment s’afegeix que Andorra ha perdut l’atractiu d’anys enrere, fins al punt que professors amb el lloc assegurat al país han optat per marxar a causa de l’augment del preu dels lloguers.
Tot això, com es queixa una altra mare, culmina en el fet que “les explicacions per part de l’escola semblarien enfocar-se que no disposen de suficient personal”. En aquest sentit, des de la direcció del Lycée reconeixen que les assignatures on hi ha més dificultats per contractar docents són matemàtiques, anglès i francès, i que el problema és aplicable a tota França.
Per a l’inici d’aquest curs la demanda era de professors d’educació física, filosofia i matemàtiques, un de cada matèria. Els responsables del centre comprenen el neguit dels pares, però eviten parlar d’una situació crítica, ja que segons l’època de l’any la demanda de reemplaçants es pot atendre amb més o menys facilitat.
180 docents
Entre Collège i Lycée hi ha un cos de 180 docents, comptant els que ensenyen català i institucions andorranes, que aporta el ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats i que estan al voltant de la trentena.
Una de les possibles solucions per cobrir baixes seria disposar d’una borsa de substituts ja residents al país, una sortida que ja s’ha comentat en alguna ocasió. Als problemes per contractar professors per un període determinat s’hi ha d’afegir l’augment d’alumnes que ha tingut aquest curs el centre educatiu, sobretot a les dues darreres classes de batxillerat. Si el curs passat va ser la de la primer, aquest ha estat el torn de Terminale. La previsió és que durant els quatre o cinc anys vinents hi hagi el mateix nombre d’alumnes al Collège, al Lycée Général i al Lycée Professionnel.
Aquest any, de fet, s’ha hagut de crear una nova classe de Terminale Général Supplémentaire i també ha calgut obrir mig grup més de Lycée Professionnel en l’itinerari d’hoteleria. Això va obligar-los a buscar més espai per acollir tots aquests alumnes, una cosa que el centre ja tenia plenament assumida.