Es va recrear el pitjor escenari possible dins el túnel dels Dos Valires quan un camió de matèries perilloses va patir un xoc amb un altre vehicle que va provocar que el material que transportava, en aquest cas benzina, comencés a sortir i a escampar-se per la carretera.
Aquest incident per si sol ja era un gran desastre, però les coses sempre poden empitjorar, i així va ser en tenir lloc un segon accident en què es van veure implicats dos cotxes i una moto. En total, cinc ferits que posaven en alerta els cossos d’emergència del país.Per sort res d’això va passar realment, ja que es tractava del darrer simulacre al túnel dels Dos Valires, l’última de les proves per enllestir la viabilitat de la infraestructura i inaugurar-la en els pròxims dies. Fa tres setmanes es va fer un simulacre de fums, però en aquesta ocasió es volia veure la capacitat de reacció dels cossos de seguretat en cas d’un accident d’aquestes característiques i validar tots els dispositius de dins i fora del túnel, com els bombers, els serveis d’urgències mèdiques (SUM) i la Creu Roja.
L’escenari d’aquest simulacre va ser el tub nord del túnel, que va d’Encamp a la Massana. Un grup de voluntaris es va ficar en el paper dels ferits. En aquesta tragèdia es va representar que un vehicle de matèries perilloses, que no estava autoritzat a circular pel túnel, rebia un xoc per darrere d’un altre vehicle, però per acabar-ho de complicar es va escenificar un segon accident en què van estar implicats dos cotxes i una moto. Els voluntaris es van ficar en la pell de dos ferits greus, una embarassada amb pronòstic reservat i dos ferits lleus.
Els primers a arribar un cop donada l’alerta va ser l’equip d’intervenció del túnel, que va fer les primeres intervencions als ferits a l’espera de l’arribada dels bombers. Es van desplaçar dotze oficials del cos de bombers, i els primers a arribar van ser els de la caserna de la Massana i després, els de Santa Coloma. Van trigar prop de dotze minuts.
Van assegurar la zona llançant escuma sobre el camió amb matèries perilloses i després van donar pas als membres del SUM, que estaven fora amb cinc ambulàncies a l’espera de rebre la llum verda dels bombers. Un cop van haver entrat es van encarregar, amb l’ajuda dels bombers, de treure els ferits dels vehicles i donar les primeres atencions mèdiques. Els voluntaris de la Creu Roja van arribar en tercer lloc per donar suport al SUM i estabilitzar els ferits. Una vegada van ficar els ferits dins de l’ambulància van marxar pel tub sud del túnel, que va en direcció a Encamp, per traslladar-los a l’hospital de Meritxell.
Tot aquest operatiu es va poder coordinar a través del Centre Nacional de Trànsit (Cenatra), que va seguir en tot moment com evolucionava l’incident gràcies a les càmeres col·locades dins el túnel, que els van servir per donar les instruccions pertinents.
El director de Protecció Civil, Francesc Areny, es va mostrar molt satisfet de com s’havia fet el simulacre, que va qualificar de “perfecte”. Areny va assegurar que “s’han seguit totes les fitxes que s’han detectat des del Cenatra per donar les indicacions als diferents equips”. Tot i això, Areny va admetre que “potser el temps de resposta ha estat massa lent i s’hauran de tornar a calcular els temps”.
El que diferencia el túnel dels Dos Valires d’altres com el del Pont Pla és que el primer permet el trànsit de tot tipus de vehicles de matèries perilloses sense la necessitat de fer combois. L’objectiu, segons Areny, és contactar amb les empreses que tinguin aquest tipus de vehicles per registrar-los i d’aquesta manera evitar que els vehicles de matèries perilloses passin pels nuclis urbans.