Seran directament els treballadors socials els que acompanyaran els usuaris dels pisos socials de la Casa Aristot Mora, al carrer Ciutat de Valls. Així ho va confirmar la ministra d’Afers Socials, Joventut i Participació, Judith Pallarés. Tot i que la intenció és treure a concurs la gestió del recurs per part d’una entitat del país que pugui fer un seguiment i una gestió més continuada i seguint el model Housing First, tal com va explicar el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, mentre això no arriba seran els mateixos treballadors socials de referència dels potencials usuaris els qui s’encarreguin d’aquest acompanyament i probablement des d’Afers Socials es designarà un educador social dedicat a gestionar in situ usuaris i edifici.
Segons va explicar Pallarés, ja s’està treballant amb les persones que estan dins del registre i conjuntament amb Habitatge formen part de la taula de presa de decisions de les persones que es poden derivar. Tan bon punt l’edifici estigui completament moblat s’iniciarà la derivació d’aquestes persones i serà aquest mateix mes de setembre quan es podran fer les primeres propostes i començarà a haver-hi inquilins.
Pallarés va insistir que cal gestionar tant les persones com l’edifici, des d’un punt de vista individual i de l’acció comunitària de les persones que viuran allà. L’important ara, segons va destacar, és poder començar a derivar persones i fer l’acompanyament a través dels propis treballadors socials que segueixen els casos més delicats que puguin estar de llogaters a l’edifici.
Així, va concretar que la voluntat és establir uns plans de treball molt concrets perquè aquestes persones “siguin cada vegada més autònomes i es gestionin elles mateixes per poder tirar endavant amb la seva pròpia vida”. La finalitat, segons va recordar, és que els usuaris siguin cada vegada més autosuficients i més empoderats.
D’altra banda, en relació amb el model d’habitatge per a persones amb problemes de salut mental, la secretaria d’Estat de Salut, Helena Mas, es va mostrar molt prudent a l’hora de pronunciar-se sobre si es derivaran a aquest recurs. Només va manifestar que “s’està estudiant”, ja que es tracta de persones que necessiten un nivell assistencial concret i cal assegurar que disposaran dels suports necessaris. Una prudència que també van compartir des d’algunes associacions, per a les quals continua sent necessari fer un acompanyament també dels veïns de la zona.