Diari digital d'Andorra Bondia

Àlex Armengol: “Tenim una borsa de treball que no ens porta els treballadors que necessitem”


Escrit per: 
M. M.


L’acabat d’escollir president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Àlex Armengol, exposa, acompanyat del vicepresident adjunt de Restaurants, Ángelo Guitard, els plantejaments i alguns dels projectes previstos per la nova junta, sorgida de la fusió de les dues associacions hoteleres que hi havia fins ara.

Finalment, després d’un procés força llarg, s’ha materialitzat la fusió entre les dues associacions hoteleres. ¿Per què s’ha allargat tant el procés?
L’important no és el temps, sinó que hem assolit l’objectiu. L’AdHA es va crear fa uns cinc anys i fa dos anys vam començar a treballar la qüestió de la unió, que ha estat intensa i dura, ja que no és fàcil. En aquests dos anys ens hem anat coneixent i hem anat fent, pas per pas, per acabar-nos casant. Sobretot hi ha hagut un treball en conjunt, positiu, amb ganes d’ajuntar-nos, forçats sobretot per una situació complicada que fa que tothom es comenci a moure. I no som els únics a tenir una dinàmica de treball diferent. Ho estem veient a la patronal, a la Confederació Empresarial Andorrana o a la Cambra de Comerç, per exemple.
El sector requereix que el soci de la Unió Hotelera hi digui la seva, començant per les seves idees. I com més siguem a responsabilitzar-nos dels punts concrets que determinem, més es notarà aquesta força i serem capaços de canviar. Una de les nostres voluntats és la millora i la professionalització del turisme del país.

¿Què ha estat el que més ha costat per consolidar aquest procés?
Jo mateix, juntament amb altra gent, vam impulsar aquest intent de voler moure’ns de manera diferent, amb la voluntat de seguir units dins la Unió Hotelera, però en aquell moment no va ser possible i hi va haver aquesta escissió pel fet de voler coses diferents del que es feia fins llavors. Les circums­tàncies del moment van propiciar aquesta escissió, en què es van obrir dos camins que conflueixen en la nostra unió. El més positiu de la desunió ha estat veure que no val la pena estar desunits, sinó tot al contrari. Llavors, comencem nosaltres per fer els deures, ens unim, treballem conjuntament i aprofitem aquesta força, que ens porta a desenvolupar un sistema de treball diferent.
Anem a buscar cadascun dels socis per demanar-los què és el que ens convé. Tenim un programa obert que ha de tenir vida i anar evolucionant, és a dir, canviar coses, rectificar, buscar altres camins i maximitzar totes les possibilitats que tenim per una banda. I per altra banda, aquestes idees no només s’han de posar sobre la taula, sinó que també s’han de dur a terme, i com més siguem més idees podrem tenir.
N’hi ha alguns que se senten amenaçats, per exemple els socis més petits, l’hoteler independent, i de moment l’ajudem posant a la nostra junta una branca representant dels hotelers independents. No és anar a fer un contrapès dels grups hotelers, ni molt menys. Hem d’aprofitar la feina que fan els grups hotelers, que és molta i d’una manera molt professionalitzada. Són grans estructures que ens estan beneficiant en molts punts. Si és cert que, a la jungla, el gran es menja el petit, però la unió segur que farà que aquesta definició no sigui tan salvatge. 

Un cop acabada l’assemblea van expressar la voluntat que el proper Govern compti amb un ministeri únic de Turisme i amb el doble de pressupost. ¿El tarannà d’aquesta nova associació serà actuar com un grup de pressió al Govern per poder aconseguir determinats avenços polítics?
Duplicar el pressupost com a mínim. No és una banalitat que ho demanem, ja que no es tracta d’una acció que demanem per a casa nostra. Evidentment que nosaltres també ens n’aprofitem, però quan demanem un ministre de Turisme no estem demanant un ministre d’hotelers o de bars, sinó un ministre que s’ocupi dels nostres turistes, ja sigui els que vénen als nostres allotjaments i restaurants, ja sigui els que vénen a comprar o a gaudir de la natura, ja sigui un turisme financer. Es tracta del pilar econòmic que aguanta el país, ja que la majoria de vendes provenen de gent que ve de fora.

Insisteixo en l’última pregunta. ¿Té la intenció, la Unió Hotelera d’Andorra, d’actuar com a grup de pressió?
La nostra funció no és anar en contra de ningú, sinó al contrari. Nosaltres hem d’anar conjuntament amb el Govern. Ara hi ha eleccions generals. La nostra feina serà donar suport al cap de Govern que surti, sigui del color que sigui. Però és important canviar una mica el missatge, perquè, a través de la Unió Hotelera, les idees i la feina que es fa des del ministeri de Turisme compti amb els hotelers, els restauradors... que no sigui una idea que vingui del Govern i s’imposi, sinó que es treballi i se’n parli amb els agents socials i econòmics.

¿Creu que durant els últims anys hi ha hagut aquestes sinergies?
Tenim accions positives del Govern molt bones. Per exemple, hi ha la qüestió del Fòrum del turisme. És passar d’un fòrum econòmic generalista, com s’havia fet amb l’anterior Govern, a un més enfocat al turisme. També tenim l’última campanya de conscienciació del ciutadà. Si hi ha una paraula que ens ajunta a tota la junta és formació, i demanar a la ciutadania una proactivitat cap al turisme és important, perquè el turisme és el present, és el passat i és el futur.

El fet que hi hagi més oferta hotelera que demanda sovint ha provocat una baixada de preus, criticada per una part del sector. ¿Què té previst fer l’associació per millorar aquesta situació?
El problema número 1 es diu sobreoferta i la infraestructura està feta. Per tant, canviar això és molt complicat. Hi ha dos maneres: o es redueixen hotels ‒cosa que està passant, i això és greu, perquè hi ha molts drames‒ o que s’incrementi la demanda, ja sigui pel que fa a volum o a preu. Seria la manera de sostenir aquesta infraestructura, que és molt gran.
Per afrontar aquest creixement, hi ha un bon nombre d’accions a fer. Per exemple, els hotelers estan demanant invertir el doble de pressupost en turisme, perquè és un paquet de diners que ens pot permetre anar directament als mercats que ens poden aportar clients i fer campanyes publicitàries importants. Aquí fas un creixement important de vendes, sobretot si els hotelers independents es fan forts, com s’estan fent fortes les cadenes. Una de les primeres línies és fer un debat intern de la qüestió dels preus. I s’ha de debatre civilitzadament, amb unió, amb força, i segur que produirà un resultat.

Un cop unides les dues associacions hoteleres, ara mateix tindrien representades unes 10.000 habitacions i uns 150 hotels, una xifra que suposa aproximadament el 70% del mercat. ¿Quines són les expectatives de creixement pel que fa a aquest percentatge?
El que volem és que hi hagi una demostració que el moviment d’unió és positiu, no només per a la societat andorrana sinó en concret per al nostre sector. Entenem que hi haurà la voluntat d’associar-se. Justament després de l’assemblea van ser els càmpings els que ens van venir a veure, perquè volien associar-se i creien en la unió. I aquí tenim una prova que hi ha gent que hi està interessada perquè hi ha un neguit. En lloc d’esperar amb un cert sentiment d’impotència, es converteix en valentia.

Així, ¿l’associació també està oberta a altres tipus d’allotjaments més enllà dels hotels, com ara els càmpings?
Estem parlant de turisme. Tenen les seves circumstàncies, com les tenen els restauradors, però tenim reivindicacions en comú. Per exemple, la qüestió del personal és molt complicada, no s’hi està donant solució i fa anys que reclamem. Aquestes sinergies són per a tots, i no estem contents de la manera com ho ha fet Govern ni del missatge que va passar l’altra dia el ministre. Estem molt descontents perquè tenim una problemàtica comuna, que és que necessitem gent per treballar, perquè no n’hi ha. Tenim una borsa de treball que no ens està portant els treballadors que necessitem. És clar, arribarà el mes de maig, i la gent bona que tenim no la podem recuperar, i hem de fer força en aquesta qüestió.

¿Quines iniciatives concretes preveuen tirar endavant?
D’iniciatives en tenim moltes, perquè van sortint, i cal avaluar-les i marcar prioritats concretes. Per exemple, podem parlar de la nova web de comercialització del sector, que serà una realitat al mes d’abril. Ja està decidit i signat, i ha tingut una rebuda boníssima, i evidentment obrim una finestra molt més professionalitzada pel que fa a venda. I igual que ho fem amb les vendes podem fer-ho amb les compres. Hi estem treballant i, com a molt tard a finals d’aquest mes, tindrem una oferta concreta d’una central de compres. Això té un recorregut i té una utilitat per a l’afiliat, que realment veu que els diners que inverteix, les idees que aporta o el treball que fa tenen un retorn.
També hem de ser autocrítics, i creiem que les associacions de l’entorn funcionen molt més professionalment que nosaltres. I en aquest sentit ens hem de posar les piles. Finalment, cal destacar que aquest any és el 50è aniversari de la Unió Hotelera i hi haurà una sèrie d’actes per celebrar-lo.

Una de les branques de la Unió Hotelera d’Andorra és la restauració. Aprofitant la presència del president adjunt de restaurants de l’UHA, Angelo Guitard, vull preguntar-li per l’impuls que volen donar a la restauració a través de l’associació.
És important que els restauradors ens creiem que el nostre canal de comunicació i de representació és la Unió Hotelera. És a dir, penso que tots hem d’entrar en aquesta associació a poc a poc, per aconseguir uns valors afegits. La Unió Hotelera ha de ser el canal de comunicació de la branca de restauració, per anar units.
Avui en dia, si volem fer accions hem d’anar tots units, que qualsevol neguit o qualsevol idea que tinguem puguem arribar a transmetre-la a través de la Unió Hotelera, perquè aquí és on tindrem la força. I de cara a tercers, que l’associació comenci a tenir aquesta representació és molt important.

¿Quants restaurants hi ha representats actualment a la Unió Hotelera d’Andorra?
Hi ha 80 establiments. Alguns no són restaurants, com ara càmpings, però bàsicament són restaurants i snacks, ja que som un destí turístic, i com més valors afegits hi posem i més coordinats estiguin, millor.

¿Ens pot avançar alguna iniciativa que hagin previst per millorar la restauració a través de l’associació?
Ara estem en una fase d’anar captant idees, però una de les propostes que està a primera línia són els tiquets restaurant, que existeixen a Espanya i a tot Europa, per a empresaris i treballadors. Tenen una sèrie d’avantatges i volem posar-nos en contacte amb l’associació que ho porta, a Europa, perquè aquest mitjà de pagament sigui una altra via de captació, perquè es pugui utilitzar aquí, a Andorra. Si som al mig d’Europa i el turisme de proximitat és l’espanyol i el francès, cal adaptar-nos als mitjans de pagament que puguin tenir ells.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte