Com és que no hi ha un espai públic a la Seu on preparar una barbacoa i gaudir de l'aire lliure, es preguntava aquests dies algú a les xarxes socials? Bona pregunta. Precisament l'acabada de néixer Obra Mossèn Antoni Naudí -en memòria de qui va ser un dels principals impulsors de la cooperativa que s'acabaria convertint en barri de Santa Magdalena- presentava fa no gaire un projecte a la regidoria d'Acció Social -que es va comprometre a examinar-ho, per construir un espai lúdic i comunitari, que anés en aquesta línia en terrenys municipals al Toll del Bressol, situat al Parc Fluvial del Valira. Es tractaria d'un espai per fer barbacoes en una zona actualment infrautilitzada, defensen els impulsors de la iniciativa, amb les infraestructures necessàries per fer barbacoes, i un quiosc de venda de gelats que podria estar gestionat per una entitat social de la ciutat. La inversió necessària estimada no superaria els vint mil euros, segons el projecte presentat. 

El conjunt, que va ser examinat i considerat viable per un arquitecte de l'Administració, s’ubicaria en la zona verda de la corba a l’esquerra del parc, actualment infrautilitzada, però amb un alt potencial de convivència i dinamització social, defensen des de l'Obra. Precisament vindria a lligar, seixanta-sis anys més tard, amb la idea que al seu moment va concebre mossèn Naudí per a Santa Magdalena, que s'havia de completar amb un centre cívic que mai va arribar a materialitzar-se i que s'havia d'ubicar al lloc que avui ocupa una plaça amb zona d'esbarjo infantil. 

"La creació d’un espai de barbacoes familiars afavoreix l’ús col·lectiu del territori, la convivència intergeneracional i la revitalització dels caps de setmana com a moment de trobada", recull la memòria justificativa del projecte. Aquest tipus d’activitat promou la construcció de grups espontanis i l’aprenentatge social informal, així com la integració dels nouvinguts, hi afegeix. En aquest sentit, recorden que la Seu compta amb una estructura urbana compacta, una forta presència d’entitats socials i un gran teixit associatiu. Tot i això, hi ha una manca d’espais d’oci familiar compartit a l’aire lliure, puntualitzen, i en aquest sentit, el Parc Fluvial, tot i ser un recurs natural i estètic de gran valor, presenta encara zones no dinamitzades. Aquest projecte, defensen, converteix una esplanada verge en un espai de vida comunitària útil i cuidat. No es tracta, doncs, simplement de construir barbacoes, sinó un espai a l'aire lliure on generar vincles. 

Pel que fa als equipaments materials, el projecte inclou materials durables (ciment i formigó) que no requereixen manteniment intensiu. El sistema de fiança garanteix la responsabilització dels usuaris i la implicació d’entitats socials locals, com el Taller Claror o Integra Pirineus, asseguraria una gestió  ètica, eficient i arrelada, conclou el projecte lliurat a l'Ajuntament.

L'Obra, que dilluns al vespre s'estrenava coorganitzant un debat sobre acolliment familiar, està impulsada pel nebot-net del carismàtic mossèn, Roger Naudí, amb la intenció de mantenir viu -i continuar- el seu llegat. “Volem que cada acció que emprenem sigui coherent amb la lògica del seu ministeri", explicava recentment en una entrevista a la revista Aleteia, on recordava que el sacerdot, traspassat el 1979, va impulsar la creació d'una cooperativa tèxtil a Linyola, una botiga de queviures a preu de cost i un sindicat de treballadors. Al marge, com dèiem més amunt, de la construcció dels 162 habitatges socials a la Seu, fora del que aleshores era el nucli urbà, un projecte que va tirar endavant sense excessiva implicació de l'Ajuntament del moment i els mateixos cooperativistes es van posar mans a l'obra per construir infraestructures necessàries. 

Més enllà de la petja deixada al barri, un projecte com la plaça lúdica, defensa el nebot-net, "seria una boníssima manera de reivindicar la seva figura, un lloc in memoriam, amb la seva essència".