“Va cap a la Seu? Vol que la porti?” Aquesta és l’oferta de bon veïnatge que cada dia, des de la finestreta del cotxe privat, es fa unes quantes vegades a barris i pobles de tota la comarca de l’Alt Urgell. A falta de transport públic, cadascú s’espavila com pot. És el que revela, sense cap sorpresa, l’Enquesta de Mobilitat Quotidiana de l’Alt Pirineu i Aran: el 43 dels desplaçaments diaris que es fan a l’Alt Urgell necessiten vehicle privat. Són 29.000 els viatges dels quasi 65.000 que, segons el document, es realitzen cada dia a la comarca. En el pol contrari, el transport públic: sols serveix per al 3,4% dels trajectes diaris que fan els alturgellencs. 

Les dades recabades hauran de servir de base per al Pla de Mobilitat per a les comarques altpirinenques, que segons la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, la Generalitat treurà a licitació l’any vinent. L’objectiu és tenir-lo a les mans en dos anys per iniciar els treballs per dotar a l’Alt Pirineu d’uns mitjans que millorin les mancances en matèria de transport al territori, i que pugui minvar la dependència del vehicle privat, reconeixia López, encara que, precisava, “no tenim idees màgiques” i que les solucions hauran de sorgir en col·laboració amb les administracions locals.  

L’enquesta revela, sobre aquest escassíssim servei que ofereixen els mitjans col·lectius, que en autobusos interurbans es fan 636 viatges diaris, mentre que en les línies urbanes només se’n fan 183. La major part dels viatgers que, a la comarca, pugen a un autobús diàriament, 938, ho fan en les línies que l’enquesta categoritza com “altres” i que, previsiblement, es referirien a línies internacionals: la més evident, la que enllaça amb Andorra. Per cert, que quasi el 67% dels enquestats es mostra disposat a deixar aparcat el cotxe privat i utilitzar transport públic –si n’hi hagués i fos eficient– o fins i tot bicicleta amb l’objectiu de “millorar la qualitat de l’aire”, segons el plantejament d’una de les preguntes. Més del 63% reclama millors infraestructures per a bicicletes (encara que un 23% considera que no s’hauria de permetre la circulació de ciclistes per les voreres) i més del 50%, més punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. 

Altres dades que posa damunt de la taula l’enquesta són que el 50% són trajectes curts que es poden fer a peu i un minúscul 1,1%, en bicicleta. Pel que fa al taxi, és un servei que cobreix 68 dels desplaçaments diaris.

És clar que l’enquesta també ofereix alguna dada com a mínim curiosa: de les respostes dels enquestats resulta que 190 viatges diaris es fan en metro i 95, en Rodalies de Renfe.

Les dades s’han recabat a partir de les 7.564 entrevistes realitzades entre el 5 de novembre del 2024 i el 29 de gener del 2025, mitjançant un sistema multicanal que combina entrevistes telefòniques assistides per ordinador i enquestes per internet. En el conjunt de les comarques de l’Alt Pirineu i Aran es fan  235.000 desplaçaments diaris, dels quals la major part, al voltant de 200.000, dins de cada comarca.

Quasi un milió d’euros per millorar els accesos a deu pobles de l’Alt Urgell 
Amb una subvenció de 970.000 euros de la Direcció General de Polítiques de Muntanya i l’aportació d’un 10% per part dels ajuntaments beneficiaris, el Consell Comarcal de l’Alt Urgell ultima aquests dies les obres de millora en els accessos a deu pobles de la comarca, i que corresponen a la convocatòria d’aquest any de les subvencions per a la xarxa de camins rurals i veïnals.
En concret, al llarg dels darrers mesos s’hauran executat les actuacions següents: a les Valls d’Aguilar s’han destinat 268.755 euros a la millora del ferm i dels drenatges dels accessos a Argestues i a Berén. Pel que fa al municipi de Valls de Valira, segons la nota de premsa feta pública pel Consell Comarcal, s’ha actuat en la primera fase del reforç del ferm d’accés a Ars des de la  carretera de Civís, amb un pressupost de 209.874 euros, mentre que a Ribera d’Urgellet s’ha treballat en l’estabilització d’una zona esllavissada a la carretera d’accés a Castellar de Tost, amb un import de 150.000 euros. 

Amb aquesta mateixa partida, a Coll de Nargó s’ha fet la pavimentació i millora del drenatge del camí d’accés a Montanissell i a Sallent des de la carretera L-511, pressupostada en 139.413 euros; a Pont de Bar s’han fet actuacions de millora de ferm i drenatge a la carretera d’accés a Castellnou de Carcolze per un import de 129.008 euros; a Estamariu s’ha actuat en la carretera d’accés al poble amb un seguit d’intervencions pressupostades en 85.000 euros; a Oliana s’ha completat l’obra iniciada en el pla de camins de l’any passat d’arranjament de ferm i millora de drenatge de la via d’accés a les Anoves, amb un pressupost de 36.000 euros i al municipi de Bassella s’ha fet l’estabilització d’un talús de terraplè a la carretera de la Clua, amb un pressupost de 3.000 euros.