La companyia espanyola Andorra Airlines oferirà vols regulars des de l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell a Madrid, Porto, Palma de Mallorca i París a partir de l’abril d’aquest any. Les freqüències al primer destí seran de dos cops per setmana i a la resta d’un. Els preus oscil·laran entre 102 i 214 euros per trajecte, però poden variar en funció del cost del combustible, i els bitllets es comercialitzaran a través de la plataforma Amadeus. Tot plegat ha de permetre assolir 24.000 passatgers en el primer any de funcionament, una xifra que consideren realista tot i que accepten que no estaran distribuïts de forma homogènia al llarg d’aquest període.

En una segona etapa, l’aerolínia projecta volar a Holanda, Bèlgica, Itàlia i Alemanya i més endavant afegir-hi altres destins, tot i que això dependrà de les aliances estratègiques que s’aconsegueixin. Així mateix es té en compte l’aposta per Londres, encara que perquè això sigui possible caldrà que el Govern espanyol doni els permisos per rebre avions de fora de l’espai Schengen, una qüestió que només requereix voluntat política, segons es va indicar des d’Aeroports de Catalunya. 

La companyia començarà a operar amb avions de lloguer (ja que encara no disposa de llicència) i la intenció és adquirir aquest any dos avions d’última generació ATR42 i ATR72 (amb una capacitat d’entre 40 i 70 passatgers), dos més el 2018 i un cinquè el 2019. La inversió per finançar-ho puja en una primera fase a 60 milions d’euros, que seran assumits pels accionistes, ja que l’empresa no rebrà cap subvenció, segons va dir el president, Jordi Soriano. Andorra Airlines sí que va fer especial èmfasi en la necessitat d’equipar l’aeroport amb les instal·lacions per volar de nit (que requereixen il·luminar la pista) i la utilització del GPS, que permet que els avions puguin ser guiats automàticament i garantir així l’aterratge en situacions de mal temps. En aquest darrer aspecte no cal cap inversió –ja que no s’ha d’instal·lar cap màquina–, només l’aprovació d’Enaire i la direcció general d’Aviació Civil espanyola, i pot estar activat d’un dia a l’altre.

Soriano va remarcar que el projecte és sòlid i viable i va declarar que davant del “fantasma d’uns altres que es presenten puc assegurar que venim amb l’esperit de quedar-nos”. Al mateix temps va destacar l’interès d’oferir un transport aeri en una zona en què l’única forma per desplaçar-se és per carretera i tenint en compte els 8 milions de visitants que acull Andorra cada any a més de la població local.

El Govern, absent per la imputació del president de la companyia

La presentació d’Andorra Airlines va congregar ahir representants del món empresarial andorrà així com d’Andorra Turisme, Aeroports de Catalunya i l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla. Qui no hi va assistir, tot i que estaven convidats i el cap de Govern havia confirmat la presència, van ser els ministres Francesc Camp i Jordi Alcobé. Segons va afirmar Camp en declaracions a Ràdio Nacional d’Andorra, el Govern va decidir no ser present a la presentació per la imputació del president de la companyia, Jordi Soriano, pel cas de corrupció Mercuri, ja que en relació a altres imputacions “sembla que els casos estan tancats i no l’han considerat culpable”.

Per tot plegat, considera que “seria imprudent anar-hi” encara que no creu que l’aerolínia pugui veure’s en perill perquè a Espanya, per ara, pot exercir la seva activitat empresarial i, a més, hi ha altres socis. Soriano va acceptar que havia estat investigat per un fet del 2012, que el jutjat d’instrucció va separar en 34 peces. “He estat investigat en vuit d’aquestes peces, cinc de les quals ja han estat sobresegudes i ara no tinc cap restricció, ni mesura cautelar ni judicis pendents”, va dir i va afegir que no creu que això pugui afectar la imatge d’Andorra Airlines. El ministre de Turisme va afirmar que “el projecte, quant al plantejament, sembla seriós”, tot i que reconeix que “evidentment hi ha un risc, perquè és un aeroport en què no hi ha cap companyia fixa i el mercat encara és de nínxol”. Soriano va assenyalar que el fet que una aerolínia hagi anunciat que volarà a partir de l’abril a la Seu pot fer desencallar les millores que requereix l’aeroport.