Les previsions assenyalen que el turisme serà un dels grans damnificats per la crisi de la Covid-19. Així doncs, tenint en compte la forta dependència que té Andorra d’aquest sector, l’afectació en l’economia podria ser superior que en altres països en què aquesta activitat té menys pes. Tot i així, un informe elaborat per l’Andorra Esports Clúster, que valora quin pot ser l’impacte d’aquesta crisi al sector de l’esport i turisme esportiu del Principat, conclou que el fet que un cop finalitzat el confinament la gent pugui preferir els destins de proximitat, segurs des del punt de vista sanitari i no massificats pot fer que Andorra visqui una recuperació més bona. “Pot ser que rebem força turisme de proximitat”, i això tindria un impacte positiu en l’economia, encara que no cal oblidar que els països veïns patiran una reducció de la renda disponible, diu la gerent d’Andorra Esports Clúster, Gemma Riu.

El treball s’ha basat en informes macroeconòmics globals a partir dels quals s’ha intentat veure com pot afectar la crisi a nivell d’Andorra i com pot ser la recuperació. Amb aquests estudis a la mà s’ha fet una estimació de l’evolució del PIB, que en el millor dels casos cauria un 2%. Així, amb relació a les estacions d’esquí, s’ha de tenir en compte que l’hivern ha acabat abans, que la temporada d’estiu pot perillar i que ja estan anticipant un decrement de les xifres de l’any que ve amb relació a l’anterior. També els establiments especialitzats en estades esportives sumarien els ingressos perduts d’aquest final de temporada a la caiguda de reserves d’aquest estiu i el pròxim hivern (s’ha registrat una reducció de les reserves anticipades important). Quant als gimnasos i spas, l’informe apunta que es podria produir una petita caiguda d’abonats, però que a mitjà termini es tornaria al nivell anterior.

El treball realitzat per Andorra Esports Clúster destaca que si comparem la crisi del 2008 amb l’actual veiem que a diferència d’aleshores, ara està tot parat. També mostra com la crisi del 2008 va provocar un increment de la pràctica esportiva. Aquest creixement, però, hauria arribat a la fase d’estabilització i ara, després del confinament, es podria tornar a registrar un nou augment així com una crescuda del nombre de practicants. Això afectaria el model de turisme d’Andorra, centrat en la proximitat, en un oci més saludable i activitats a l’aire lliure així com pràctiques de salut de cos i ment.

L’estudi, a més, analitza el sector del retail i assenyala un possible increment del consum online. Així, les botigues multimarca o slow fashion es poden veure “molt afectades” perquè ja tenen els estocs de primavera i estiu i això fa preveure forts descomptes i una reducció dels marges. Quant als grans esdeveniments esportius, els estudis preveuen que la crisi tingui una afectació, però el fet que depenguin més de la venda de drets televisius que no de les entrades és un aspecte positiu. En el cas d’Andorra, en canvi, els esdeveniments que acull són grans generadors de turisme, i el fet de limitar-ne el públic suposa un desavantatge. 

En tot aquest context, Riu es va mostrar preocupada per l’impacte que pot tenir la crisi en els autònoms i les microempreses i va alertar que es poden trobar amb dificultats. Al costat d’això va destacar que en les crisis també sorgeixen oportunitats, i una mostra són les diferents iniciatives amb consciència social, com ara els hotels i les pistes que han ofert allotjament als temporers, els professionals liberals que han posat els serveis a diposició de la població, o un gimnàs del país que ha proposat als clients oferir la quota a la Creu Roja.