Un 97% del trànsit de correu electrònic que circula per Andorra és correu brossa o spam (missatges enviats indiscriminadament i de forma massiva sense el consentiment dels receptors). Així, es calcula que hi ha uns 450.000 correus diaris entrant a andorra.ad que es poden considerar dins d’aquesta categoria, tot i que la majoria són eliminats i no acaben arribant a la seva destinació pels diferents filtres existents. Són xifres facilitades ahir per Andorra Telecom, que ha decidit fer ara un pas més en la lluita contra aquests correus no desitjats.
Davant l’evidència que cada vegada hi havia més spam a escala global, la Unió Internacional de Telecomunicacions (UIT) va fer la recomanació l’any 2006 de bloquejar el port 25 SMTP  en usos residencials, a través del qual es comuniquen entre ells els servidors de correu electrònic. El director de relació amb el client i de màrqueting de l’empresa parapública, Carles Casadevall, va explicar ahir que a partir del 23 de setembre l’operadora andorrana s’afegeix a aquesta mesura, de manera que als clients que tinguin accés a internet a través d’un paquet residencial se’ls filtrarà el trànsit per aquest port cap a destinacions fora d’Andorra.
Aquesta mesura ja fa anys que l’apliquen els operadors de telecomunicacions de països com França, Espanya, el Japó i els Estats Units amb l’objectiu de fer front a aquest problema. “El que farem és bloquejar el port 25 de sortida amb destinacions a servidors internacionals perquè estem desbordats i és impossible continuar bloquejant sota denúncia”, va dir Casadevall.
La decisió afectarà els paquets d’accés d’ús residencial –paquet Telefonia Mini i Internet Mini (15 euros); paquet Telefonia Mini i Internet (39 euros); paquet Telefonia Avançada i Internet (49 euros) i paquet Triple Play (69 euros)–. En total es calcula que resultaran afectats uns 1.000 clients residencials i unes 20 empreses, a tots els quals s’enviarà des d’An­dorra Telecom un correu perquè puguin aplicar les solucions  necessàries i, d’aquesta manera, no pateixin cap interrupció en l’enviament de correus electrònics. En aquests casos la solució serà configurar el correu electrònic perquè utilitzi una connexió SSL (Secure Sockets Layer).
Per la seva banda, no es veuran afectades les empreses que tinguin un paquet d’accés a internet d’ús professional, ni els usuaris que tinguin correus amb servidor de correu dins d’An­dorra (per exemple, andorra.ad). Tampoc s’han de preocupar els usuaris de correus com Gmail, Yahoo o Hotmail,  de correus configurats amb la tecnologia SSL, que són la majoria del país, ni aquells que consulten el correu via Webmail. Davant de qualsevol dubte en relació a aquesta qüestió Andorra Telecom recomana que es truqui al 115 per demanar informació.
La major part del correu brossa es genera sense que ho sàpiga l’emissor a través d’un virus que s’instal·la als ordinadors d’usuaris residencials i que és enviat a altres ordinadors de manera involuntària, segons va explicar Casadevall. D’aquesta manera, l’enviament de spam des d’IPS (comptes de correu andorrans) està provocant que cada cop arribin a Andorra Telecom més denúncies sobre IPS infectats i que es bloquegi temporalment aquestes adreces des d’organismes internacionals, la qual
cosa ha portat ara l’empresa parapública a actuar més contundentment.