És una vella reivindicació, però recentment es va tornar a posar a sobre de la taula. L’Associació protectora d’animals, plantes i medi ambient d’Andorra (Apapma) va demanar en el marc de la comissió de gestió de la Vall del Madriu-Perafita-Claror la declaració d’aquesta zona com a parc natural. En aquest sentit, el president de l’entitat, Carles Iriarte, va destacar que “ja que la vall està preservada a nivell cultural també caldria fer el mateix a nivell natural”, és a dir, protegir i difondre la flora i la fauna que hi ha en aquest espai. 
Per Iriarte, aquesta declaració permetria donar més valor a la vall i podria “portar més visitants que tinguin en compte el medi ambient”. Tot i que aquesta va ser una de les qüestions tractades en la comissió de gestió, l’entitat no té constància que la proposta s’hagi entrat a valorar en profunditat. 
Per altra banda, Iriarte es va referir a l’accés motoritzat a la muntanya arran dels fets ocorreguts aquest estiu quan un motorista d’enduro va difondre un vídeo per les xarxes socials en el qual es veia com ascendia a la zona del pic Negre, que està inclosa als terrenys protegits per la Unesco. Així, va assenyalar que Apapma considera que hauria de ser el Govern qui aprovés una llei de mínims per regular l’accés motoritzat a la muntanya. Aquest text, un cop operatiu, podria ser desenvolupat pels comuns. El fet és que actualment són les corporacions comunals les que assumeixen aquesta tasca. I totes, a excepció de Sant Julià de Lòria, tenen una ordinació sobre la matèria, va remarcar Iriarte. Amb tot, va recordar que els rius són competència d’àmbit nacional, per exemple, i moltes de les activitats de motocròs o amb tot terrenys entren al riu amb “poques mesures”. També va indicar que, segons la normativa, són els agents de circulació comunal els que han de controlar l’accés dels vehicles motoritzats al medi natural. Davant d’això es va preguntar “com pugen [els membres d’aquest servei] als Cortals d’Encamp o al pic Negre? Aturaran els vehicles quan accedeixin a la carretera per sancionar-los? Podran controlar tots els que infringeixin l’ordinació?”. És per aquest motiu que va defensar l’aprovació d’una llei “aplicable i viable” al mateix temps que va apuntar que serà l’administració la que haurà de valorar si aquesta tasca ha de recaure en els banders o si s’ha de recuperar la policial de muntanya, que es va dissoldre.
El president d’Apapma defensa que “s’ha de fer alguna cosa”, ja que en cas contrari “la gent vindrà aquí a fer el que vulgui”. Una de les mesures que caldria prendre de forma urgent, diu, és donar informació sobre la normativa relativa a la circulació de vehicles motoritzats pel medi natural. En aquest sentit, va recordar que el fet que diversos pilots hagin penjat les imatges ascendint amb motos a indrets protegits dona la sensació “d’impunitat”. A banda, Iriarte posa en relleu que aquestes activitats suposen una agressió al medi ambient i és per aquest motiu que cal dur a terme les tasques de restauració i manteniment necessàries. Un dels exemples de l’impacte que pot tenir aquesta activitat és el canvi en el sistema hídric, un fet que afecta la flora i la fauna i que pot comportar despreniments de terra.