La Llacuna acull per primera vegada una campanya de donació de sang de la Creu Roja Andorrana. Com ja deuen saber, totes les extraccions que es fan s'envien al Banc de Sang i Teixits de Catalunya, i ells mateixos van ser els que van donar el vistiplau per poder celebrar la campanya a l'espai cultural de la capital. El secretari general de la Creu Roja, Joan Saurí, confia que, en ser un lloc cèntric, "tindrem molt bona participació". Estan just a la planta baixa del centre, i "està tot més recollit", no com a altres ubicacions on ja han estat, que potser "eren massa grans" i generava una sensació de "fredor".

Sigui com sigui, el cas és que aquesta és la campanya que dona el tret de sortida a l'edició de recollida de sang del 2026 amb un objectiu molt clar: superar les 1.500 donacions anuals. A més, recordem que aquesta és la vuitena vegada que l'Escola Andorrana també hi participa, concretament les de segona ensenyança d'Encamp i Ordino, i els alumnes han estat tot el primer trimestre de curs no solament adquirint coneixements sobre l'aparell circulatori, sinó preparant tota la campanya de publicitat. Entre avui i demà passaran els estudiants dels dos centres a veure el fruit dels seus esforços.

Però una campanya de donació no tindria cap sentit sense donants. Avui, just quan han obrit portes, ja hi havia un bon grapat de persones esperant per aportar el seu "granet de sang". És el cas de la Carolina, que per segona vegada a la seva vida ha decidit cedir una part de si per "si mai algú en necessita, que n'hi hagi", diu. "Que no ens trobem en una situació on en falti". Aquest és, precisament, un dels principals motius que ha motivat el Pedro a tornar a donar després d'un temps sense fer-ho. No solament "s'ha de col·laborar amb la gent que ho necessita", descriu, sinó que "potser un dia és un familiar que en necessita, o jo mateix". I és que això mai se sap, però el que està clar és que "de sang sempre en fa falta".

No hi ha cap mena de motivació de posar-se classista amb els grups sanguinis, però la veritat és que n'hi ha un de més important que els altres, que és el zero negatiu, ja que és compatible amb tota la resta de grups. I resulta que aquest matí s'ha apropat a La Llacuna una de les privilegiades portadores d'aquest fluid tan extraordinari. Era la Carina, que també feia un temps que no donava per incompatibilitats laborals, però que ho fa per "salvar vides". Els zero negatiu tenen, mai millor dit, un do innat. Però, a banda del zero, té una altra part negativa, que és que "solament acceptem sang del nostre grup", que és un dels més minoritaris que hi ha. La Carina va començar a donar fa 25 anys, i "ho seguiré fent sempre!".

Qui també fa molt de temps que dona és el Marc, que ja "ho volia fer abans dels 18, però no em deixaven!", reconeix amb gràcia. Ve de Tarragona, i "sobretot he donat sang a Reus". Allà "és diferent, ja que vas directament a l'hospital". Aquí ho fem d'una altra manera, i funciona gràcies als voluntaris com l'Albert, que també és donant. "És molt important", diu, "ja que hi ha moltes operacions, accidents...". Aquesta és la segona campanya de donació en què participa, i la primera "va anar molt bé!", reconeix. "La gent sempre ve predisposada i t'ho posa fàcil". Avui també hi havia el voluntari Guillermo, el recorden de la campanya del Lycée? Seguia amb la mateixa actitud agradable de sempre. I, per cert, "m'he fet donant de còrnia!".