El cònsol de Canillo, Francesc Camp, considera que hi ha dos elements bàsics sobre els quals cal actuar per evitar la massificació turística: augmentar el preu mitjà dels serveis i cobrar per serveis que fins ara eren gratuïts i reduir el nombre de llits turístics. Les propostes les ha exposat en un fil publicat a Twitter en el qual defensa que el model turístic actual és millor que el de fa 12 anys. Ho fa comparant dades del 2007 i el 2019. Si bé el nombre de visitants s’ha mantingut en 8,2 milions, el nombre de turistes (és a dir que pernocten al país) ha passat de 2,3 milions a 3,1 (+31%), mentre que els excursionistes (els que no fan nit al Principat) s’han reduït un 12%, passant de 5,9 milions a 5,1 en el mateix període.

Segons el cònsol, el fet de tenir més turistes fa que augmenti la despesa per visitant i per tant els ingressos del sector i per a l’Estat, element positiu. En canvi, reconeix “tensions” que s’hauran de solucionar. Com ara que els turistes es queden més dies que els excursionistes, es produeixen més desplaçaments dins del país i per tant, hi ha més problemes de mobilitat; de la mateixa manera, és un tipus de visitant que fa més activitats i per tant, poden haver-hi més problemes de massificació. Per Camp, les dues “palanques essencials” sobre les quals cal actuar és l’increment de preus (que ja aplica Caldea o Grandvalira, va recordar) o fer pagar per serveis que fins ara eren gratuïts (com el cas del mirador del Roc del Quer o el pàrquing de Sorteny) i la reducció del nombre de llits turístics, un extrem “fàcil de dir i difícil de fer”, ja que “quins allotjaments haurien de tancar o reduir capacitat?”, es pregunta. Amb tot, assegura que el procés ja s’està donant, perquè mentre que el 2017 hi havia 45.065 llits turístics, el 2021 n’hi ha 43.534 (-3,4%). Amb aquest canvi creu que hi hauria més ocupació de llits turístics, més ingressos i més marge per a les empreses del sector, més capacitat d’inversió per renovar i oferir nous serveis, més formació i salaris més alts. “En definitiva més qualitat”.

Les reflexions de Camp són similars a les idees exposades en les jornades El turisme de Canillo té futur, però és urgent reconvertir-lo? que es van fer l’any passat. Una de les principals conclusions era que cal augmentar preus per guanyar més qualitat, però es va admetre que la situació no es pot canviar d’un dia per altre.