L’acord firmat entre Andorra i França el març del 2017 per millorar conjuntament la mobilitat viària entre Tarascon-sur-Ariège i el Pas de la Casa ha arribat al seu projecte estrella, que és una infraestructura paraallaus que permetrà reduir els talls de circulació quan hi hagi risc d’esllavissades de neu, com ja ha passat altres vegades. L’obra consisteix en un túnel o galeria de 300 metres de llargada situat al punt on hi ha el corredor d’allau H2, a la carretera RN-320. Es troba a l’altura de la localitat francesa de l’Hospitalet-près-l’Andorre, i ha tingut un pressupost de 26 milions d’euros, que ha finançat a parts iguals tant el Govern del Principat com la prefectura de la regió d’Occitània.

El cap de Govern, Xavier Espot, considera aquesta infraestructura una “fita importantíssima”, ja que aquestes carreteres són les que permeten l’entrada i la sortida tant “d’estudiants, treballadors i mercaderies com, sobretot, de turistes”. Recorda que l’any 2015 aquest punt ja va estar tallat més d’una setmana per culpa de les allaus. De fet, una d’elles va desplaçar un vehicle uns 100 metres; per tant, “donem solució a un problema tècnic i històric”. Aquestes carreteres són l’única via d’accés al país des de França, i hi transiten aproximadament 8.000 vehicles al dia durant els caps de setmana i 5.000 cada dia d’entre setmana. Per tant, “és un punt clau per a Andorra”.

La construcció de la galeria paraallaus H2 s’ha fet en dues tongades: de març a octubre de 2024 i també de març a octubre del 2025. L’obra està feta tenint molt en compte el reforçament de l’estructura, “és robusta i homogènia”, descriu Espot, ja que ha de ser prou ferma com per poder sustentar tots els quilos de neu que es puguin dipositar al damunt, ja sigui fruit d’una allau o de la pròpia acumulació durant les nevades. L’estudi que s’ha fet sobre com afrontar el risc de despreniments a aquesta zona “demostra que solament una galeria paraallaus permet garantir tant la viabilitat com la seguretat”. A més, s’ha construït a consciència per minimitzar al màxim l’impacte ambiental. Hi han col·laborat més de 20 empreses, tant constructores com d’enginyeria.

Ahir es va fer la inauguració oficial del nou túnel a la localitat de l’Hospitalet. Allà es van trobar el cap de Govern i el prefecte de la regió d’Occitània, Pierre-André Durand, per formalitzar l’acord i deixar encara més constància de la “bona relació entre ambdós països”, van assegurar totes dues autoritats. Durand reconeix que aquest projecte “ha requerit vuit anys de planificació i reflexió”, però que finalment es poden veure els resultats, que són, a banda de la immediata millora del flux de mobilitat, la “garantia de la seguretat dels conductors”. Espot considera que haver invertit en aquest pla de xoc contra les allaus és “una bona decisió, i el temps ho demostrarà”.

A la visita de la nova infraestructura també hi van assistir els cònsols majors i menors de les parròquies d’Encamp i de Canillo, ja que són les primeres afectades, tant positivament com negativa, del volum de persones que creuen la frontera francoandorrana, especialment per entrar al país.

Altres Infraestructures

A banda del nou paraallaus H2, també s’han dut a terme altres obres i modificacions per tal de millorar la seguretat i la mobilitat de vehicles en aquest tram de carretera. Entre elles destaquen la instal·lació de dispositius paraallaus als corredors H19 i H20. En aquesta ocasió són grans estructures metàl·liques ubicades al vessant de la muntanya, que fan que el volum de neu acumulat tingui més dificultat per desplaçar-se i, conseqüentment, desprendre’s. També s’han creat tres zones destinades que els vehicles s’hi puguin aturar per ficar les cadenes de neu, d’aquesta manera no es paren al marge de la carretera, que moltes vegades pot provocar retencions.

Seguint amb aquesta voluntat de voler millorar encara més la circulació d’entrada al país, de cara als pròxims anys s’ampliarà la secció de la carretera RN-22 –coneguda com a “carretera de les serps” per la multitud de revolts que té– que va de la duana fins a la rotonda d’Envalira; d’aquesta manera s’espera que hi hagi menys retencions i congestions. A més, Govern finançarà els treballs d’estabilització que es faran en la part de la mateixa carretera, que va des de la cruïlla de Croisade fins a la d’Envalira. Amb tot, perquè l’arribada a Andorra des de França sigui el més eficient i amena possible.