L’Associació del trastorn de l’espectre de l’autisme d’Andorra (Autea) demana al ministeri d’Educació més vigilància durant les estones d’esbarjo perquè és el moment en el qual “tenim més problemes d’assetjament” i “més coses dolentes passen”. Així ho ha explicat la seva presidenta, Maite Benítez, en declaracions posteriors a la celebració de les IV jornades que van tenir lloc ahir a l’Art Hotel. Encara en l’àmbit educatiu, també han sol·licitat que es doti de més professionals especialitzats a les escoles per a l’atenció dels alumnes amb TEA. En aquest sentit, s'han posat a disposició del ministeri per compartir l’expertesa dels professionals amb què compta l’entitat i poder oferir-la als centres educatius per ajudar els alumnes autistes.

D’altra banda, Autea s’ha posat a disposició de la Justícia per acompanyar persones autistes que poden ser jutjades. Ho ha manifestat la seva vicepresidenta, Inés Martí, en relació amb un cas que justament ara està als tribunals. Concretamet, Martí ha  declarat que “sempre que qualsevol institució ens ho requereixi, sigui quina sigui, estarem a disposició i ens agradaria que fos una pràctica habitual per garantir els drets de les persones amb autisme que estan en un procés judicial”. 

“Una condició”
Pel que fa a les jornades, s'han centrat en el tractament del trauma complex en les persones autistes. Per abordar-lo s'ha comptat amb la directora del diploma de Postgrau Autisme: Diagnòstic i Intervenció en la Universitat de Barcelona, Isabel Paula.

Segons ha exposat la professora, l’autisme no és una malaltia que es té i per tant no es pot tractar amb intervencions per poder disminuir o eliminar els símptomes, sinó que és “una condició”; dit d’una altra manera, “som autistes”. No es pot modificar amb una intervenció externa. En la seva exposició ha fet molta incidència en el fet del que suposa per a algú ser autista i no ser prou escoltat per la societat, “una societat que creu que sap què necessita algú amb autisme però no escolta el que la persona autista necessita”. Així mateix, s'ha referit a l’escola inclusiva i va indicar que s’ha de ser capaç de reconèixer que com “a tendència”, el model ha fracassat. “S’ha construït una escola per a la diversitat, però no pensada per al que poden necessitar els nens autistes per aprendre”, ha afirmat. Per això es necessiten uns recursos que no totes tenen.  

Benítez ha fet balanç de la jornada indicant que ha estat “molt constructiva”, ja que ha servit per posar en relleu que la societat ha d’aprendre a valorar les persones amb autisme “tal com són” i no esperar que siguin elles les que hagin de canviar.